عکاسی پرتره

تورنگ / 20 تیر 1397

عکاسی پرتره

عکاسی پرتره، شاخه‌ای از عکاسی است که در آن از چهره انسان عکس‌برداری می‌شود.

عکاسی پرتره یکی از مشهورترین انواع عکاسی است که هم در بین عکاسان آماتور و هم حرفه‌ای انجام می‌شود. این نوع عکاسی در زمینه‌های شخصی مثل عکاسی از دوستان، افراد خانواده و حتی خود عکاس نیز انجام می‌پذیرد. یک عکاس پرتره حرفه‌ای با استفاده از تکنیک‌های عکاسی مثل استفاده از نور، رنگ‌ها و ترکیب‌بندی، عکس‌های باکیفیتی می‌گیرد.

عکاسی پرتره چهره

از آنجایی که پرتره‌ نگاری بیشتر معطوف به عکس از انسان‌ها می‌شود چند سال پیش معادل نادرست "تک چهره" برای واژه‌ی پرتره باب شد که به دلیل گویا نبودن و نامناسب بودن آن خیلی زود منسوخ گردید. پرتره در حقیقت می‌بایست نمای بزرگ‌تری از سوژه را نسبت به کل عکس در برگیرد تا امکان بررسی و مطالعه موضوع اصلی برای مخاطب میسر شود. شاید کوتاه‌ترین و درعین‌حال رساترین تعریف برای عکاسی پرتره را بتوان به این شکل ارائه کرد: شاخه‌ای از عکاسی است که در آن از چهره انسان عکس‌برداری می‌شود.

در عکاسی پرتره باید به این نکات توجه داشت:

وضعیت قرار گرفتن دوربین نسبت به سوژه، لنز مورد استفاده، پس‌زمینه، موقعیت سوژه، حالت سوژه، کادربندی و نورپردازی البته نباید فراموش کرد که برای تهیه یک پرتره خوب مطالعه و داشتن اطلاعات قبلی درباره‌ی سوژه ارزش است. در هنگام عکاسی، می‌توان درباره کار، سرگرمی‌ها، علائق و موضوعات مورد توجه سوژه با او به گفتگو پرداخت و در خلال گفتگو به حرکات، اشارات و رفتارهای شخصی او توجه کرد.

عکاسی پرتره حرفه ای

1- کادربندی

در عکاسی پرتره کادربندی بسیار مهم است، به نظر من کادر‌های عمودی برای پرتره بسیار جذاب‌ترند زیرا به‌خوبی همه قسمت‌های سوژه را می‌تواند در خود جای دهد. سعی کنید از زوم کردن لنز خود هراسی نداشته باشید کادر‌های مختلف را انتخاب کنید و عکس بگیرید. قانون یک‌سوم در پرتره هم بسیار مؤثر است سعی کنید حداقل یکی از چشم‌های سوژه را روی نقطه طلایی قرار دهید.

پرتره چهره

 

2- شناخت زاویه صورت

یکی از مهم‌ترین عوامل برای یک عکس خوب پیدا کردن بهترین زاویه صورت سوژه است دقت کنید که این عمل باعث می‌شود عکس‌هایتان بسیار متفاوت شود.

به نظر من عکاسی یک عکاس پرتره حرفه‌ای محسوب می‌شود که بتواند با مدلش ارتباط برقرار کند و زاویه درست هر صورت را تشخیص دهد و از زاویه‌ای متناسب عکس بگیرد به صور مثال شخصی که چانه‌ی کشیده‌ای دارد را باید از زاویه‌های بالاتر از سطح چشمانش عکس گرفت که چانه‌ی کشیده‌اش به چشم نیاید. یا شخصی که بینی عقابی دارد کمتر از زاویه‌های نیمرخ باید عکس گرفت و بیشتر تمام رخش با به نمایش کشید و اگر پیشانی خیلی بلندی دارد باید از زاویه‌های پایین‌تر از سطح چشم‌ها عکاسی کنید. این‌ها مثال‌های ساده‌ای بودند که ما با کمی تغییر دادن زاویه دوربین خود بر جذابیت سوژه می‌افزاییم.

3- نحوه ارتباط برقرار کردن با مدل

بسیار مهم است که شما به‌عنوان یک عکاس با سوژه‌ای که شاید برای بار اول می‌بینیدش چگونه برخورد کنید این برخورد شما حتی در بهتر ژست گرفتن سوژه هم تأثیر دارد.

سعی کنید خوبی‌های صورت مدلتان را پیدا کنید و به او بگویید، مثلاً اگر چشمان خوبی دارد بگویید که چشم‌هایش جذاب است یا اگر با خنده زیباتر می‌شود به او بگویید که زیبا می‌خندد باور کنید اعتمادبه‌نفسی که شما به سوژه خود می‌دهید بسیار در گرفتن عکس‌های بهتر از او تأثیر گزار است. سعی کنید وقتی او را برای دفعه اول می‌بینید سریع دوربین به دست نشوید کمی با او گپ بزنید اجازه دهید با شما احساس راحتی کند.

4-انعکاس نور در چشم‌ها (کچ لایت)

ازآنجایی‌که چشم‌ها در پرتره حرف اول را میزند باید سعی کنید به بهترین نحو ممکن آن‌ها را به نمایش بگزارید یکی از عواملی که باعث زیبایی چشم‌ها می‌شود کچ لایت است یا همان انعکاس نور در چشم‌ها که باعث براقی و جذابیت دو چندان آن‌ها می‌شود.

عکاسی پرتره

اگر با نور طبیعی عکاسی می‌کنید پنجره به نظر من بهترین کچ لایت‌ها را به چشم‌ها می‌دهد اگر تا به الآن عکاسی در کنار “نور لایتی” که از پنجره میزند را امتحان نکرده‌اید پیشنهاد می‌کنم حتماً انجام دهید.

5-ادیت (ویرایش عکس)

می‌توان گفت معجزه می‌کند. یک ادیت خوب و درست می‌تواند زیبایی عکس را چندین برابر کنید من هم با ویرایش‌های زیاد از حد موافق نیستم ویرایش عکس باید عکس را اصلاح کند نه اینکه به کلی تغییرش دهد. روتوش درست پوست بدون اینکه بافت پوست از بین برود بسیار تأثیرگذار است هم‌چنین دادن افکت‌های مختلف و اصلاح رنگ عکس‌ها.

اگر تفکرتان این است که عکس باید دست نخورده باشد از نظر من کمتر سمت ژانر‌های پرتره بروید چون می‌شود گفت یک عضو جدانشدنی از عکس‌های پرتره مخصوصاً پرتره‌های کلاسیک و هنری است. بعد از قوی کردن خود در عکاسی حتماً به سراغ یادگیری فتوشاپ بروید و با تمام قدرت پیش بروید.

نکات ساده اما مهم برای گرفتن عکس پرتره بهتر

عکاسی پرتره می تواند بسیار چالش برانگیز باشد، همه ما می دانیم که چگونه از مردمی که در مقابل دوربین می ایستند، عکس بگیریم اما گرفتن یک عکس پرتره خوب نیاز به دانستن نکاتی دارد که در این مطلب به آن می پردازیم. برخی نکات ساده برای گرفتن عکس بهتر را با شما به اشتراک می گذاریم.

سعی کنید این نکات  ساده اما مهم را اجرا کنید تا تفاوت را حتی در چیزهای کوچک ببینید.

تمرکز بر روی چشم

چشمها نقطه کانونی چهره یک فرد هستند، به طوری که نقاشان خوب باید چشم افراد را در تصاویر برجسته تر کنند. در نظر گرفتن چشم افراد در عکاسی پرتره از جمله قوانین اولیه و مسائل مهمی است که باید رعایت شود.

زمان مناسب را انتخاب کنید.

از لحاظ نور پردازی باید در نظر داشته باشید که نور طبیعی عکس های شما را فوق العاده زیباتر می کند. زمان های خاصی از روز برای عکاسی با نور طبیعی مناسب تر است. اغلب به طور طبیعی نور طلوع خورشید و در اوایل صبح ملایم تر است. اگر بتوانید، از زیبایی نور در این زمان استفاده کنید عکس های بی نظیری خواهید داشت.

اگر می خواهید توجه سوژه عکاسی خود را جلب کنید به آن نزدیک شود تا کادر شما را در بر بگیرد. اما اگر سوژه عکاسی شما به گونه ای است که امکان نزدیک شدن به آن وجود ندارد می توانید از یک لنز دوربین بزرگ، مثل لنز 50 میلی متری استفاده کنید.
 

عکاسی پرتره

راه دیگر برای هدایت جلب توجه بیننده به موضوع انتخاب یک پس زمینه خوب است.

یک پس زمینه خالی را به سادگی  می توان همه جا یافت و پیدا کردن آن برای شما بسیار آن خواهد بود اما اگر فضای خالی برای داشتن یک پس زمینه ساده پیدا نکردید، می توانید از شخص دیگری بخواهید تا تا یک تکه بزرگ پارچه پشت سوژه عکس شما نگه دارد.

علی رقم این توضیحات باید متذکر شویم که همیشه لازم نیست برای داشتن یک پرتره جالب از نزدیک عکس برداری کنید. گاهی با برداشتن چند قدم به عقب و در نظر گرفتن محیط اطراف سوژه نیز می توانید عکسی زیبا خلق کنید، فقط باید توجه داشته باشید که پس زمینه عکس کاملا مرتب بوده و باعث نشود که سوژه عکاسی شما نادیده گرفته شود.



عکاسی چهره

در بیشتر موارد فلش دوربین سوژه شما را مانند روح رنگ پریده خواهد کرد. البته همیشه اینطور نیست اما بهتر است تا فلش دوربین را خاموش کنید و به جایی بروید تا نور بهتری پیدا کنید.

تمرین کنید.

گرفتن یک عکس پرتره خوب با تکنیک های بسیار آسان شروع می شود که هر کسی، حتی افرادی که به ندرت با دوربین سر و کار داشته اند، می توانند با رعایت این تکنیک ها آن را انجام دهند. فراموش نکنید برای رسیدن به نتایج بهتر تنها نیازمند تمرین زیاد و اعتماد به نفس بالا هستید.


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

عکاسی تبلیغاتی
عکاسی تبلیغاتی

کاربرد گسترده عکاسی تبلیغاتی باعث شده تا به وسیله عکاسی حرفه ای تبلیغاتی و تجاری بتوان تبلیغات گسترده و مفیدی را انجام داد.

مطالعه مقاله
چرخه رنگ چیست؟راهنمای کامل تئوری رنگ و هارمونی
چرخه رنگ چیست؟راهنمای کامل تئوری رنگ و هارمونی

تعریف تئوری رنگ Color Theory، چرخه رنگ چیست؟ color wheel و چه ارتباطی به تئوری رنگ دارد؟

مطالعه مقاله
نقش طراحی گرافیک در دنیای بازاریابی دیجیتال و تولید محتوا چیست؟
نقش طراحی گرافیک در دنیای بازاریابی دیجیتال و تولید محتوا چیست؟

آیا بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ شما خلاقانه است؟ بسته به دیدگاه شما ممکن است معنی عبارت «بازاریابی خلاقانه» تغییر کند...

مطالعه مقاله