کاغذ ضد باکتری از رویا تا واقعیت!

تورنگ / 6 تیر 1397

شاید در زمان های قدیم تصور این که کاغذی تولید شود که آلودگی ها را به خود جذب نکند یا به عبارتی ضد باکتری باشد، کمی عجیب به نظر می رسید. اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی هیچ چیزی عجیب نیست. تکنولوژی تولید محصولات ضد باکتری در سر تا سر دنیا در حال پیشرفت است و کشور ما هم از این قافله عقب نمانده است و تلاش خود را برای تولید محصولات ضد باکتری از کاغذ انجام داده است.

در مسیر تولید این کاغذ که از نانو تکنولوژی کمک می‌گیرد، یک ماتریس پلیمری ایجاد می‌شود که از راه مسیر های متفاوت پخش می‌شود. در این راه اگر به اجزای نانو نقره اضافه شود، خاصیت ضد باکتریایی پیدا می‌کند. دانشمندان نانو ذرات نقره را با پایداری بالا با استفاده از امواج فراصوت، روی سطح کاغذ نشاندند. تحقیقات نشان داده است که با افزودن لایه های آغشته به نقره، خاصیت ضد باکتریایی هم افزایش می یابد. نکته مهم در خصوص این کاغذ این است که بر خلاف ویژگی های خاص و منحصر به فردی که دارد، اصلا ظاهر عجیب و خاصی ندارد و مانند کاغذ های معمولی است.

کاربرد کاغذ ضد باکتری

بر اساس تحقیقاتی که تیم تکنولوژی ایتالیا انجام داده اند، از این کاغذ می‌توان برای بسته بندی محصولات غذایی استفاده کرد که نسبت به راه های رایج، یکی از بهترین راه ها برای حفاظت از مواد غذایی است. همچنین می‌توان از این کاغذ در تولید و چاپ اسکناس و مدیریت اسناد رسمی استفاده کرد.


کاغذ ضد باکتری

کاربرد در تولید اسکناس

طی مطالعات علمی که انجام شده است، یکی از مهم ترین عوامل انتقال بیماری ها، اسکناس است و از آن جایی که اسکناس جزء لاینفک هر جامعه ای است، استفاده از این کاغذ در تولید و چاپ اسکناس می‌تواند سلامت جامعه را تا میزان بالایی حفظ کند.

کاربرد در لوازم بهداشتی

تولید دستمال کاغذی هایی که ضد باکتری باشند و میکروب را به سطح خود راه ندهند، یکی دیگر از فرآورده های کاغذ ضد باکتری است. استفاده از دستمال کاغذی یا دستمال مرطوب هایی که بتوانند در عین تمیز کردن، از آلودگی جلوگیری کنند و باکتری و میکروب ها را سرکوب کنند، می‌تواند برای هر کسی مفید باشد. استفاده از این دستمال ها می‌تواند از انتقال بیماری های مسری جلوگیری کند و حتی می‌تواند در تولید ماسک ها، دستمال توالت، حوله های کاغذی و انواع دستمال های کاغذی استفاده شود.

ضد باکتری

هزینه

از آن جایی که برای تولید این نوع کاغذ، تغییرات زیادی در فرآیند تولید ایجاد نمی‌شود، پس هزینه زیادی در بر نخواهد داشت و حتی در دراز مدت باعث کاهش هزینه ها می‌شود.

نکته پایانی

در پایان می‌توان ذکر کرد که تولید این کاغذ باعث شد تا قدم بزرگی در صنعت کاغذ و استفاده از محصولات کاغذی برداشته شود و همه این ها در حالی ست که هزینه ناشی آن با هزینه تولید کاغذ معمولی تفاوت چندانی ندارد اما ویژگی های آن بسیار بیشتر از یک کاغذ معمولی است.


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

ضد عفونی و تمیز کردن قفس پرنده
ضد عفونی و تمیز کردن قفس پرنده

ضد عفونی و تمیز کردن قفس پرنده گان مخصوصا پرنده گانی مانند قناری، جوجه عروس هلندی و طوطی به طور مرتب ضروری است.

مطالعه مقاله
آموزش ساخت سبد مقوایی رنگی
آموزش ساخت سبد مقوایی رنگی

سبد ها در خانه استفاده های کاربردی و تزئینی زیادی دارند. شما می‌توانید در سبد میوه بچینید، گل و گیاه پرورش دهید یا لوازم خانگی مثل کاموا...

مطالعه مقاله
سریع ترین روش چاپ روی چوب در خانه با بهترین کیفیت
سریع ترین روش چاپ روی چوب در خانه با بهترین کیفیت

آیا می دانستید چاپ عکس روی چوب در خانه کمتر از یک ساعت ممکن است؟ وسایل مورد نیاز این روش چاپ روی چوب تنها کاغذ مومی و پرینتر جوهری خانگی است.

مطالعه مقاله