کاربردهای کاغذ مومی

تورنگ / 31 خرداد 1397

کاغذ مومی یا کاغذ parafin کاغذی است که از طریق استفاده از موم یا پارافین ساخته شده است تا در برابر رطوبت مقاوم باشد. ابداع این نوع کاغذ به دوران قدیم نزدیک به قرون‌وسطی باز می‌گردد. کاغذ پوشش داده‌شده با موم در قرن نوزدهم به‌طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار گرفت درواقع استفاده از کاغذ مومی در آن دوران کاربردهای مختلفی داشت که بیشترین کاربرد آن برای حفظ رطوبت بود. علاوه بر آن استفاده از کاغذ مومی را برای نگاتیوهای عکاسی در سال 1851 معرفی کردند.

کاغذ مومی

امروزه کاغذ مومی معمولاً در آشپزی و برای پخت‌وپز و یا نگهداری و بسته‌بندی خوراکی‌هایی مانند کوکی، برای اینکه رطوبت آن را حفظ کرده و مانع از خشک شدن آن می‌شود یا جهت مصارف شیرینی‌پزی و شکلات‌سازی و مواد غذایی دیگر برای اینکه چربی را به خود جذب می‌کند استفاده می‌شود. همچنین در هنر و صنایع‌دستی مثلاً برای طراحی، به‌عنوان کاغذ الگو خیاطی و غیره استفاده می‌گردد. این کاغذ از گرماژ 22 الی 40 گرم به‌صورت رول و شیت (بند) در عرض‌ها و ابعاد مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاغذ مومی را می‌توان هنگام پخت مواد غذایی در ماکروویو نیز استفاده کرد. ازآنجایی‌که به علت استفاده معمول از گرما کاغذ مومی در ماکروویو به نقطه احتراق نمی‌رسد؛ استفاده از آن در این مورد بهتر از پوشش پلاستیکی که در دمای بالاتر ذوب می‌شود و یا فویل آلومینیومی که برای اکثر ماکروویوها  مناسب نیست، می‌باشد.

کاربرد کاغذ مومی

حال که درباره‌ی مقاومت کاغذ مومی در برابر حرارت صحبت شد این نکته نیز قابل ذکر است که این نوع کاغذ برای استفاده در برابر انجماد نیز مناسب است. برای مثال در فضای سرد یخچال می‌شود برای پوشاندن میوه‌ها و سبزیجات جهت حفظ رطوبت و جلوگیری از پلاسیدگی آن‌ها از کاغذ مومی استفاده کرد. همچنین می‌توان بین برش‌های مواد گوشتی مثل قطعات همبرگر که برای نگهداری در فریزر آماده‌شده‌اند کاغذ مومی قرار داد تا علاوه بر حفظ رطوبت و محافظت در برابر خشک شدن گوشت براثر سرما، از به هم چسبیدن آن نیز جلوگیری کند. یکی از کاربردهای ساده کاغذ مومی استفاده از آن به هنگام پخت‌وپز و آماده‌سازی غذا می‌باشد، به این صورت که می‌توانید کاغذ را روی سطح موردنظر قرار دهید و روی آن کار خود را انجام دهید. این کار باعث می‌شود از کثیف شدن سطوح مختلف مثل کابینت آشپزخانه و همچنین از نفوذ آلودگی‌های احتمالی که روی سطوح قرار دارد به مواد غذایی جلوگیری شود. علاوه بر آن پاک‌سازی بعد از آشپزی را آسان می‌کند مخصوصاً اگر در حال آماده‌سازی غذاهایی مانند گوشت،خمیر پیتزا و ... هستید، تنها با دور انداختن آن کاغذ سطح کابینت خود را تمیز کرده‌اید!

کاغذ مومی


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)
اشرف طباطبایی،

میشه لطف کنید بهم بگید گرانول های موم را چگونه پودر کنم؟


در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

آموزش کامل طرز تهیه همبرگر خانگی حرفه ای به روش رستورانی
آموزش کامل طرز تهیه همبرگر خانگی حرفه ای به روش رستورانی

در این مقاله طرز تهیه همبرگر خانگی را با توضیحات کامل آموزش دادیم. جهت مطالعه کلیک کنید.

مطالعه مقاله
7 مشکلی که با کاغذ مومی به راحتی حل می شوند
7 مشکلی که با کاغذ مومی به راحتی حل می شوند

کاغذ مومی استفاده های زیادی در خانه و آشپرخانه دارد و نگه داری تعدادی ورق کاغذ مومی در خانه می تواند شما را از مشکلات زیادی نجات دهد ...

مطالعه مقاله
کاغذ مومی چیست و چه کاربردهایی دارد؟ (لینک خرید کاغذ مومی)
کاغذ مومی چیست و چه کاربردهایی دارد؟ (لینک خرید کاغذ مومی)

این کاغذ که با کاغذ وکس یا کاغذ پارافین یا هم شناخته می‌شود، یک نوع کاغذ است که با فرایند پخش شدن موم روی آن ضد آب شده است. فرآیند روغنی کردن کاغذ...

مطالعه مقاله