مقوا

تورنگ / 9 بهمن 1396

مقوا نوعی کاغذ ضخیم می‌باشد که توانایی حفظ شکل بیشتری نسبت به کاغذ عادی دارد و از آن برای بسته‌بندی، ساختن کاردستی، لوازم مصرفی با عمر کم و همچنین برای درزبندی و بسیاری کاربردهای دیگر استفاده می‌گردد.

مقوا از نوعی کاغذ چند لا می‌باشد که به دلیل استحکام و انعطاف‌پذیری لازم به‌طور عمده در صنعت بسته‌بندی مورد قرار می‌گیرد و هر مترمربع آن باید بالای 180 گرم وزن داشته باشد در زیر فرآیند تولید مقوا از ضایعات کشاورزی توضیح داده می‌شود.

توزین: مواد اولیه (ضایعات کشاورزی و مواد شیمیائی) توسط باسکول توزین گردیده تا به نسبت معین مواد شیمیائی و ضایعات کشاورزی مخلوط گردند.

مقوا

پخت خمیر: مواد شیمیائی با ضایعات کشاورزی در دیک پخته قرار گرفته و در درجه پایین‌تر 100 درجه سانتی‌گراد پخت می‌گردند.

شستشوی خمیر : خمیر خروجی از دیگ پخت با آب در داخل استوانه‌ای شستشو در سه مرحله شستشو می‌گردد. غربال کردن خمیر: خمیر شسته شده پس از مخلوط و رقیق شدن به صافی‌های گریز از مرکز پمپ می‌شود و ذرات سنگین‌تر مانند شن و ماسه از خمیر جدا گشته و توسط سیستم تغلیظ کننده درصد خشکی خمیر حدود 100 درصد رسانده می‌شود.

سیستم دنگ زدایی: خمیر در داخل مخلوط‌کن با محلول کلر مخلوط گشته و مدت 45 دقیقه در این مخزن می‌ماند و سپس به سیستم شستشوی کلر هدایت گشته و پس از رقیق شدن مجدد با محلول هیپوکلریت به شستشو دهنده نهایی منتقل می‌شود و طی چند مراحل رنگ‌زدایی به ماشین مقواساز هدایت می‌گردد. 


مقواسازی:

خمیر پس از گذشتن از سیستم رنگ‌زدایی توسط پمپ به ماشین مقواساز هدایت شده و پس از مراحل چکش (جدا شدن آب) از خمیر مکش به قسمت خشکن فرستاده می‌شود.

خشک کردن: پس از گذشتن خمیر از ماشین مقواسازی، به سمت تونل خشک‌کن فرستاده شده و در داخل این تونل هوای گرم به مقوا برخورد نموده و باعث خشک شدن مقوا می‌شود.

اتو کردن : به علت اینکه مقوا پس از خارج شدن از خشک‌کن حالت صافی خود را از دست می‌دهد و سطح آن ناهموار می‌باشد توسط مسطح شدن سطوح با فشار که اتو به مقوا وارد می‌سازد الیاف را به هم فشرده و استحکام مقوا را بالا می‌برد.

مقوا سازی

 

 

برش مقوا: پس از اتو کردن مقوا، ابعاد مقوا توسط دستگاه برش یکسان می‌گردد و به ابعاد موردنظر درمی‌آید

بسته‌بندی: تعداد 100 عدد از مقواهای بریده شده به ابعاد 0/8 مترمربع داخل پلاستیک‌های بسته‌بندی قرار می‌گیرند پس ×1/2 از بسته‌بندی مقواها در داخل انبار می‌گیرند.

یکی از نمونه‌های مقوا مقوای پشت طوسی است که آن را معرفی خواهم کرد.

مقوای پشت طوسی و سفید

مقوای پشت طوسی مقوایی است با گرم‌های متنوع که یک‌طرف آن سفید است. از این نوع مقوا در چاپ جعبه و بسته‌بندی‌های مختلف استفاده می‌شود. مقوای پشت طوسی یا دوبلکس از ورقه‌های مقوا به‌صورت دو لایه تهیه می‌شود و به‌طور طبیعی این دو لایه با صفحه‌های مخصوص مرطوب به همدیگر چسبانده می‌شود.

 

مقوای پشت طوسی

 

مشخصات مقوای پشت طوسی و سفید:

مقوای پشت طوسی دارای خصوصیات زیر می‌باشد: سختی یا نرمی زیاد (با توجه به نوع آن)، شفافیت قابلیت چاپ بالا، معمولاً روی آن سفید و پشت آن سفید یا طوسی می‌باشد و در پالت و در لایه فیلم‌های پلاستیکی بسته‌بندی می‌شود و معمولاً رول و شیت (ورق) آن تولید می‌شود. مقواهای پشت طوسی که استفاده از آن‌ها به‌خصوص در بسته‌بندی داروها معمول می‌باشد از نوع بازیافتی بوده و نظر به بازیافتی بودن آن‌ها و حساسیت‌های موجود در رابطه با نوع کاربری آن‌ها استفاده از آن‌ها در بسته‌بندی‌های دارویی از لحاظ قانونی ممنوع می‌باشد. شایان ذکر است که این مقواها متأسفانه در برخی صنایع غذایی نظیر بسته‌بندی بستنی‌های لیتری و ... 

نیز کماکان مورداستفاده قرار می‌گیرند. مقوای پشت کرم یا زرد که کیفیتی بالاتر از مقوای پشت طوسی دارد معمولاً در ساخت جعبه‌های دارویی و بهداشتی بکار می‌رود. نوع دیگری از مقوا در بسته‌بندی‌های بهداشتی مورداستفاده قرار می‌گیرد و دارای مجوز.IVory board  است که در ایران به ایندر برد یا ایندل برد معروف است.

موارد مصرف مقوای پشت طوسی و سفید:

عمدتاً در بسته‌بندی بکار می‌رود: نظیر جعبه کفش، دستمال‌کاغذی، جعبه شیرینی، جعبه کبریت، جعبه خمیردندان و انواع بسته‌بندی‌ها در تمام صنایع.


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

کاغذ سازی | تولید کاغذ | تولیدی کاغذ
کاغذ سازی | تولید کاغذ | تولیدی کاغذ

کاغذ ورق نازکی است که معمولاً از خمیر سلولزی مشتق از چوب و سایر مواد لیگنوسلولوزیک مانند پنبه، برنج یا کاه گندم برای مقاصد نوشتن، چاپ و بسته‌بندی تولید می‌شود. در این مقاله فرایند تولید کاغذ را توضیح خواهیم داد.

مطالعه مقاله
لمینت چیست و چه کاربردی در صنعت چاپ و کاغذ و مقوا دارد ؟
لمینت چیست و چه کاربردی در صنعت چاپ و کاغذ و مقوا دارد ؟

امروزه تکنولوژی به سرعت در حال توسعه است و در این فرآیند تاثیر خود را در بسیاری از زمینه ها نشان می دهد. به طوری که...

مطالعه مقاله
آموزش ساخت دسته گل با کاغذ مومی
آموزش ساخت دسته گل با کاغذ مومی

این دسته گل بسیار رمانتیک و زیبا است و مناسب هدیه دادن و کادو دادن در مناسب های خاص است. رنگ سفید که در این تزئین استفاده می‌شود مناسب...

مطالعه مقاله