مانگا را بیشتر بشناسیم

نغمه خطیریان / 19 دی 1396

مانگا (با تکیه روی حرف گ) در زبان ژاپنی به معنای کمیک است و برای کتاب‌های کمیک ژاپنی استفاده می‌شود. اغلب آمریکائیان مانگا را به خاطر آنامی (با تلفظ آن _آ _ می) می‌شناسند که یک انیمیشن ژاپنی می‌باشد. ولی معمولاً این کتاب‌های مانگا هستند که الهام‌بخش کارتون‌های تلویزیونی بوده‌اند. کمیک‌های ژاپنی طرفداران بسیاری در آمریکا دارند و بیش‌ازپیش در حال قبضه بازار انتشارات کمیک غربی هستند. مانگا همچنین دارای طرفدارانی بسیاری در آمریکا دارند و بیش‌ازپیش در حال قبضه‌ی بازار انتشارات کمیک غربی هستند. مانگا همچنین دارای طرفدارانی بسیار جدی می‌باشد. درواقع جمعیت‌های کتاب‌های کمیک زیادی در آمریکا وجود دارند که فقط برای اشاعه‌ی هنر مانگا دورهم گرد آمده‌اند.

مانگا

نکات اساسی در مانگا

ترجمه‌ی روان مانگا، به‌عنوان یک ژانر، در ژاپن بسیار متداول است؛ اما سبک طراحی مانگا با سبک طراحی کتاب‌های کمیک غربی بسیار متفاوت است. در این مقاله به تمام عناصر اساسی که مانگا را مانگا می‌کند خواهیم پرداخت.

گرچه به نظر مبالغه‌آمیز می‌آید ولی مانگا در ژاپن و دیگر بخش‌های آسیا عظمتی توصیف نشدنی دارد. مانگا یک پدیده‌ی خاص است، عمومیت آن تمام گروه‌های سنی و هر دو جنس زن و مرد را در برمی‌گیرد. در مقابل مخاطب کتاب‌های کمیک غربی فقط پسران دوازده تا بیست ساله باشد. ولی همان‌طور که انتظار می‌رود مردم در نیویورک مجله‌ی وال ژورنال را در سرکار و خانه مطالعه کنند در ژاپن مردم می‌بینید که سوار بر ترن باعلاقه کتاب‌های مانگای موردعلاقه‌ی خود را مطالعه می‌کنند. مانگا طوری طراحی‌ شده که بتوان آن را به‌سرعت خواند بنابراین متون موجود در بادکنک‌های گفت‌وگو به حداقل رسیده و حرکات و حالت‌ها داستان را بیان می‌کنند. کتاب‌های مانگا در مقایسه با مشابه‌های غربی 44 صفحه‌ای، ممکن است به 200، 300، یا حتی 1000 صفحه نیز برسد. هنرمندان مانگا در ژاپن از موقعیت اجتماعی بالایی برخورد دارند و هنرمندان سرشناس مانگا زمینه‌های تولید مانگا را با به‌کارگیری هنرمندان زیادی فراهم می‌آورند تا به آنان در تولید صفحات بیشمار برای ارضای اشتهای سیری‌ناپذیر طرفداران مانگا کمک کنند.

طراحی مانگا

سال‌ها قبل هالیوود مانگا را کشف کرد و آن را به شکل انیمیشن‌های تلویزیونی از قبیل پسر فضایی کیمبا شیر سفید، جاینگنتور، تندران و توبور مرد هشتم به نمایش درآورد. امروزه هالیوود هنوز هم در ژاپن به دنبال نمایش‌های انیمیشنی است ولی کتاب‌های سرگرمی بیش‌ازپیش به نمایش‌های تلویزیونی، نمایش‌های تلویزیونی به فیلم و فیلم‌ها به اسباب‌بازی‌ها و امپراتوری‌های انحصاری تبدیل می‌شوند. کیست که نام دی جی مون، اژدهای توک زد، ماه ملوان و پوک مون را نشنیده باشد؟

ولی اکنون کتاب‌های مانگای ترجمه‌شده از ژاپنی بیش از گذشته در حال انتشار در غرب وجود دارد. تهاجم مانگا با آخرین سرعت در حال انجام است.

چه چیزی عامل جذابیت مانگا است؟

دلیل سیاه‌وسفید بودن طرح‌های مانگا چیست؟

اولین هنرمند مانگا چه کسی بود؟


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

کمپین چیست؟
کمپین چیست؟

کمپین مجموعه‌ای از فعالیت های برنامه ریزی شده است که برای دستیابی به یک هدف خاص در نظر گرفته می‌شود.

مطالعه مقاله
عکاسی تبلیغاتی
عکاسی تبلیغاتی

کاربرد گسترده عکاسی تبلیغاتی باعث شده تا به وسیله عکاسی حرفه ای تبلیغاتی و تجاری بتوان تبلیغات گسترده و مفیدی را انجام داد.

مطالعه مقاله
چرخه رنگ چیست؟راهنمای کامل تئوری رنگ و هارمونی
چرخه رنگ چیست؟راهنمای کامل تئوری رنگ و هارمونی

تعریف تئوری رنگ Color Theory، چرخه رنگ چیست؟ color wheel و چه ارتباطی به تئوری رنگ دارد؟

مطالعه مقاله