چقدر به تلفن همراهت عشق می‌ورزی؟

تورنگ / 6 دی 1396

گرافیتی‌ها را شاید باید جزء پدیده‌های نه‌چندان نوظهور هنریِ دنیای مدرن امروز دانست که گاه خود را در قالب معضلات شهری‌ای که برخی آن را وَندالیسم می نامند می نمایاند، چرا که این امر گاها به مذاق برخی خوش نمیاید و آن را عکس‌العملی خصمانه و واکنشی کینه‌توزانه نسبت به برخی از فشارها، تحمیلات، ناملایمات، اجحاف‌ها و شکست‌ها تحلیل می‌کنند. گرافیتی ها را اما باید آن کار بی غل و غشی دانست که از روی عشق و نیاز به بیان انجام می شود، نیاز به بیانی که می تواند خلاقیت را بیافریند، از این رو می توان این امر را در زمره هنرها دسته بندی کرد!

پیشینه گرافیتی‌ها را می‌توان به گذشته‌ای که نقاشی بر دیواره غارها و کتیبه‌ها آغاز گشت نسبت داد، با پیدایش شهرها این امر به پیکره دیواره‌های شهری منتقل گشت و در قالب هنری شهری خود را نشان داد! از دغدغه‌ی پیام‌رسانی آغاز و از حبس گرایشات زیبایی طلبانه گذر و به نیازی برای بیان تلخ و شیرین واقعیات نادیده انگاشته سفر کرد. گاه با دم سیاست بازی کرد و گاه بخشی از یک خلل فرهنگی را نشانه گرفت! گاه عواطفمان را جریحه‌دار کرد و گاه عزممان را جزم اصلاح نابه هنجاری‌هایمان.

گرافیتی

در این میان هنرمندان بسیاری خالق آثار گرافیتی در گوشه گوشه‌ی اقصی نقاط مختلف دنیا بوده و هستند که می‌توان از بنکسی به‌عنوان یکی از این افراد موردتوجه در این حیطه نام برد. هنرمندی که مانند خیلی از گرافیتی کاران دیگر هویتش به معمای هر تحلیلگر و مخاطب خاص و عام آثارش تبدیل گشته!

بنکسی نام مستعار هنرمند گرافیتی اهل بریستول بریتانیاست که به علت نوع مضامین آثارش از وی به‌عنوان هنرمندی انتقادی یاد می‌کنند.

برخی منابع عقیده دارند هنر خیابانی وی طعنه‌آمیز و هجوه هایش خرابکارانه است! هنرش آمیزه‌ای از طنز سیاه و گرافیتی ست که با تکنیک گرده‌برداری ویژه‌ای خلق‌شده است.

آثار هنری وی در نقاط مختلف دنیا با مضامین سیاسی و اجتماعی بر دیواره پل‌ها و دیواره‌های شهری و خیابان‌ها به تصویر درآمده است، درون‌مایه سیاسی و اجتماعی آثار بنکسی جهت بندی‌های مشخص خود را دارد. مفاهیم ضد جنگ، ضد سرمایه‌داری، ضد فاشیسم، ضد امپریالیسم، آنارشیسم، نهیلیسم و اگزیستانسیالیسم آن‌ها را تشکیل می‌دهند.

همچنین او برخی از خصوصیات انسانی را نیز به‌نقد می‌کشد، همچون: طمع، بی‌چیزی، دورویی، ملال و بیهودگی، ناامیدی و ازخودبیگانگی.

بنکسی شاید ناهنجاری‌های سیاسی و اجتماعی را با زبانی طنز و انتقادی در برابر دیدگان عام به تصویر می‌کشد تا ضربه‌های کنایه وارش را بر بدنه.

نقاشی های گرافیتی

فرهنگ حاکم برجهان بکوبد، برای بیداری انسان‌هایی که خود را در عاداتی غرق کرده‌اند که آن‌ها را از طبیعت واقعی‌شان دور کرده. یکی از آثار بنکسی عاشقان موبایل نام دارد! که در برخی نقدهای صورت گرفته از آن به‌عنوان زندگی در لحظه یادشده است. این تصویر زمانی که بر روی یک سطح چوبی نصب‌شده بر یکی از دیوارهای بریستول تصویر شد با درخشش خود درفروش توانست از بسته شدن یک کلوپ جوانان جلوگیری کرده و آن را به سمت جشن گرفتن برای موفقیتی جادویی سوق دهد.

عاشقان موبایل، زوجی را نشان می‌دهد که درحالی‌که همدیگر را در آغوش گرفته‌اند در حال چک کردن گوشی‌های موبایلشان هستند، این اثر با کنایه‌ای به زندگی مدرن و دنیای تکنولوژی به ما یادآور می‌شود که چگونه لحظه‌هایمان را می‌گذرانیم، کنایه‌ای تلخ نسبت به اینکه به‌جای توجه به آنچه اکنون در پیشگاهمان در حال رخ دادن است ما غرق در دنیای دیگری هستیم که بسیار دور از واقعیتی ست که با آن زندگی می‌کنیم.

گرافیتی معروف عاشقان موبایل

آن‌چنان به گوشی‌های همراهمان و اتفاقات درونش عشق می‌ورزیم که لحظه‌ای دوری از آن برایمان قابل‌تصور نیست! کافی ست یک روز بعد از رسیدن به محل کار مثل همیشه که به‌محض نشستن بر روی صندلی‌مان دست در جیب یا کیفمان می‌کنیم برای درآوردن گوشی همراهمان و چک کردن تازه‌ترین رویدادهایی که انتظارمان را می‌کشد، متوجه شویم که گوشی همراهمان را با خود نیاورده‌ایم! آن لحظه بیشتر از آنکه رنج بی‌خبر ماندن برخی اطرافیان نزدیکمان از ما، ما را بیازارد نگران دوری‌مان از دنیاهای مجازی‌مان برای ساعاتی حتی نه‌چندان قابل‌توجه، هستیم!

استقبال از اثر عاشقان موبایل به‌جایی رسید که مالک باشگاه جوانان وقتی شاهد بازدید چشمگیر عموم از این تصویر بود آن را به راهرو باشگاه انتقال داد و با دریافت پول از بازدیدکنندگان آن را در معرض دید قرار می‌داد، بعد از چند روز پلیس این اثر را برداشت و به شورای شهر بریستول منتقل کرد و سپس این اثر به گالری هنر شهر بریستول انتقال یافت.

بعدها بنکسی در نامه‌ای به مالک باشگاه که توانسته بود درآمد خوبی از این اثر کسب کند و باشگاهش را که در آستانه بسته شدن بود با اقبال خوبی مواجه کند گفت: تا آنجا که من نگران شما هستم شما می‌توانید آن را در اختیار داشته باشید.

استینچکوبه بعدها اذعان داشت: که این اثر یک هدیه‌ی فوق‌العاده برای این باشگاه بوده است وگرنه این باشگاه در دوازده ماه آینده روبه خاموشی می‌رفت و این اثر به ما در جهت کسب درآمد بیشتر برای انجام کارهای باارزش با جوانان کمک کرد.

اثر عاشقان موبایل در حال حاضر به یک کلکسیون خصوصی فروخته‌شده است و درآمد حاصل از آن صرف کار با جوانان می‌شود. این اثر با به نمایش گذاشتن واقعیت تلخ و تکان‌دهنده‌ای که هم‌اکنون در زندگی‌مان در برابر چشمانمان در حال رخ دادن است، ازآنچه به‌ظاهر در پیش چشمانمان قرار دارد و آنچه در پشت آن صحنه در واقعیت در حال رخ دادن است تلنگری تلخ به ماست، دیدن آنچه از آن غافل هستیم، لحظه‌هایی که لذت دیدنشان را با فضای مجازی قسمت کرده‌ایم و تمام غریبه هارا بر سر سفره‌ی عاشقانه‌مان شریک گردانیده‌ایم بی‌آنکه بدانیم آن سمت این دنیای رنگین می‌تواند یک دزد، یک جانی، یک قاتل، یک سیاستمدار یا یک فرد نابالغ نشسته باشد.


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

عکاسی تبلیغاتی
عکاسی تبلیغاتی

کاربرد گسترده عکاسی تبلیغاتی باعث شده تا به وسیله عکاسی حرفه ای تبلیغاتی و تجاری بتوان تبلیغات گسترده و مفیدی را انجام داد.

مطالعه مقاله
چرخه رنگ چیست؟راهنمای کامل تئوری رنگ و هارمونی
چرخه رنگ چیست؟راهنمای کامل تئوری رنگ و هارمونی

تعریف تئوری رنگ Color Theory، چرخه رنگ چیست؟ color wheel و چه ارتباطی به تئوری رنگ دارد؟

مطالعه مقاله
نقش طراحی گرافیک در دنیای بازاریابی دیجیتال و تولید محتوا چیست؟
نقش طراحی گرافیک در دنیای بازاریابی دیجیتال و تولید محتوا چیست؟

آیا بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ شما خلاقانه است؟ بسته به دیدگاه شما ممکن است معنی عبارت «بازاریابی خلاقانه» تغییر کند...

مطالعه مقاله