فتوشاپ رو قورت بده!

تورنگ / 26 آذر 1396

حتی اگر هرگز با تصاویر روی کامپیوتر خود کار نکرده باشید، ممکن است از فتوشاپ شنیده باشید. فتوشاپ نرم‌افزاری بسیار قدرتمند است که توسط بسیاری از عکاسان حرفه‌ای و طراحان استفاده می‌شود. این نرم‌افزار توسط شرکت ادوب طراحی و اجرا شده است و به جرئت می‌توان گفت جز محبوب‌ترین نرم افزارهاست.

از آنجا که فتوشاپ در درجه اول برای حرفه‌ای‌ها طراحی شده است، لازم نیست همه ویژگی‌های فتوشاپ را به‌طور مؤثر استفاده کنید. گاهی اوقات با یاد گرفتن چند دستور اولیه برای ویرایش می‌توانید به خوبی از پس نیازهای اولیه‌تان بربیایید.

فتوشاپ به‌طور عمده برای تصویر (بیت مپ) استفاده می‌شود. در ابتدا، فتوشاپ به‌عنوان "نمایش" شناخته شده بود، برای نمایش تصاویر سیاه‌وسفید روی صفحه نمایش تک‌رنگ. توماس نول، دانشجوی دکترای دانشگاه میشیگان در سال 1987 متوجه شد که جدیدMac Plus(سومین مدل کامپیوتری در خطMacintosh) با نمایش تصاویر سیاه‌وسفید روی صفحه نمایش سیاه‌وسفید خود یک بایت نمایش داده نمی‌شود.

برای خلاص شدن از این مزیت مک پلاس، توماس شروع به برنامه‌نویسی کرد که بتواند مشکل را حل کند. سپس برادرش جان نول، مسئول بخش جلوه‌های ویژه نور صنعتی و سحر و جادو در فیلم جنگ ستارگان 1، علاقه‌مند به این پروژه شد و توصیه کرد که آن را به یک برنامه ویرایش تصویر کامل تبدیل کند. ازاین‌رو آن را "نمایش" نام‌گذاری کرد. سپس برادران Knoll نام Display به Image-Pro را تغییر دادند. Image-Pro را می‌توان برای چاپ کارت ‌پستال استفاده کرد. Image-Pro چندین ویژگی پیشرفته برای نمایش تصاویر در سال 1988 داشت، برادران Knoll شروع به فروش Image-Pro به‌صورت تجاری کردند. برای این منظور آن‌ها Image-Pro را به «فتوشاپ» تغییر نام دادند.

برادران نول به شرکت‌های بسیاری پیوستند، اما هیچ‌کدام از آن‌ها برای خرید فتوشاپ آماده نبودند. در سپتامبر 1988 یک قرارداد بین برادران نول و ادویل زد. تمام حقوق عمده‌فروشی فتوشاپ توسط شرکت ادوب (Adobe) خریداری شده است. برادران نول شروع به کار بر روی محصولات خود کردند و اولین نسخه فتوشاپ 1.0 را در سال 1990 منتشر کردند.

 

Adobe photoshop

در فتوشاپ دو نوع تصاویر گرافیکی وجود دارد:

Raster(رستر) یا فرمت خطی

بی‌شک بیشتر کاربران کامپیوتر این فرمت را می‌شناسند! تمامی عکس‌ها با هر فرمتی خطی (رستر) هستند. خصوصیت مشترک این عکس‌ها در این است که از ترکیب پیکسل به پیکسل تهیه شده‌اند. پیکسل در تصاویر رستر کوچک‌ترین جزء یک تصویر می‌باشد، تصاویر تشکیل شده از تعداد زیادی پیکسل در کنار هم می‌باشند، به همین دلیل به گرافیک raster گرافیک شطرنجی نیز می‌گویند زیرا هرچه عکس را زوم کنید از کیفیت تصویر کاسته شده و پیکسل‌ها نمایان‌تر شده و شکل حالت شطرنجی می‌گیرد. رایج‌ترین فرمت‌های خروجی فتوشاپ BMP،JPG،GIF،PNG و ... هستند. 

vector (بردار) یا فرمت برداری

تصاویر بر اساس فرمول‌های ریاضی تصاویر را ذخیره می‌شود. شما هرچقدر این تصاویر را بزرگ کنید پیکسل تصویر نمایش داده نمی‌شود چون با هر بزرگنمایی دوباره تصاویر با کمک اطلاعات ریاضی بازسازی می‌شوند و اگر محدودیت مانیتورها اجازه می‌داد این تصاویر تا بی‌نهایت قابل بزرگنمایی بودند، چون آن‌ها مستقل از رزولوشن هستند. گرافیک برداری معمولاً برای لوگو، تصاویر، نقشه‌های فنی و برای استفاده با فرآیندهای موردنیاز هنرهای تجسمی استفاده می‌شود. همچنین در برنامه‌های دیگر مانند CAD، 3D و ... استفاده می‌شود.

 

فتوشاپ

 

این برنامه، ابزاری عالی برای ویرایش عکس‌ها است. اگر یک طراح، قصد استفاده از یک عکس دیجیتالی یا اسکن شده را در یک وب‌سایت، بروشور، طراحی کتاب یا بسته‌بندی داشته باشد، اولین قدم آن است که آن را به فتوشاپ برساند.

توسعه‌دهندگان نرم‌افزار فتوشاپ با هر نسخه توانایی و کاربری آن را بهبود می‌دهند. توانایی ایجاد قلم‌های رنگی سفارشی، اضافه کردن اثرات مانند سایه افتادن، کار با عکس‌ها و طیف وسیعی از ابزارها و ... فتوشاپ یک ابزار عالی برای ایجاد تصاویر گرافیکی است. این تصاویر گرافیکی می‌توانند به‌تنهایی و یا با برنامه‌های دیگر برای استفاده در هر نوع پروژه وارد فتوشاپ شوند. هنگامی‌که یک طراح، خلاقیت و تخیل را مدیریت می‌کند، می‌تواند تصاویر اعجاب‌انگیز و خارق‌العاده‌ای را ایجاد کند.

در نگاه اول، یادگیری فتوشاپ مانند یک کار بزرگ به نظر می‌رسد. بهترین روش برای یادگیری، تمرین مداوم است. آموزش‌های آنلاین فتوشاپ و کتاب‌های آموزشی می‌توانند بسیار مفید باشند. مهم این است که به یاد داشته باشید که ابزار را می‌توان به‌صورت یک‌به‌یک و در صورت نیاز یاد گرفت که درنهایت منجر به تسلط کامل بر نرم‌افزار خواهد بود.

این نرم‌افزار کاربردی برای

گرافیست‌ها

افرادی که در صنعت چاپ فعالیت می‌کنند

طراحان وب

عکاسان و آتلیه داران

طراحان نرم‌افزارها

انیمیشن سه‌بعدی و دوبعدی

افرادی که در روزنامه‌ها و مجلات فعالیت می‌کنند

و بسیاری از افرادی که روزانه با عکس سروکار دارند.

مفید خواهد بود.

در دنیای امروزی یادگیری این نرم‌افزار (هر چند مبتدی نیاز) ممکن است هر فرد باشد، به طور مثال اگر نیاز به یک عکس با اندازه‌های مشخص دارید، در فتوشاپ تنها با چند دستور ساده این کار امکان‌پذیر است، اگر این کار ساده را بلد نباشید مجبورید هزینه کنید تا دیگران برایتان آن را انجام دهند!

یادگیری فتوشاپ


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

عکاسی تبلیغاتی
عکاسی تبلیغاتی

کاربرد گسترده عکاسی تبلیغاتی باعث شده تا به وسیله عکاسی حرفه ای تبلیغاتی و تجاری بتوان تبلیغات گسترده و مفیدی را انجام داد.

مطالعه مقاله
چرخه رنگ چیست؟راهنمای کامل تئوری رنگ و هارمونی
چرخه رنگ چیست؟راهنمای کامل تئوری رنگ و هارمونی

تعریف تئوری رنگ Color Theory، چرخه رنگ چیست؟ color wheel و چه ارتباطی به تئوری رنگ دارد؟

مطالعه مقاله
نقش طراحی گرافیک در دنیای بازاریابی دیجیتال و تولید محتوا چیست؟
نقش طراحی گرافیک در دنیای بازاریابی دیجیتال و تولید محتوا چیست؟

آیا بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ شما خلاقانه است؟ بسته به دیدگاه شما ممکن است معنی عبارت «بازاریابی خلاقانه» تغییر کند...

مطالعه مقاله