انواع رنگ‌ها و کاربردهای آن (1)

تورنگ / 21 آذر 1396

رنگ‌های گرم عبارت‌اند از قرمز، نارنجی و رنگ زرد و رنگ‌هایی که در بین طیف این سه رنگ قرار دارند. این سه رنگ، رنگ برگ‌های پاییزی، طلوع آفتاب و رنگ آتش هستند که دارای انرژی مثبت هستند و بسیار محرک و پرحرارت هستند.

رنگ زرد و قرمز جزء رنگ‌های اصلی هستند و رنگ نارنجی مابین این دورنگ قرارگرفته است. و این نشان‌دهنده‌ی این است که این رنگ‌های گرم ذاتاً گرم هستند و از ترکیب بارنگ‌های سرد به دست نیامده‌اند. بنابراین شما می‌توانید برای انتقال شادی، حرارت، شوق و انرژی در طرح‌های خود از این رنگ‌های گرم استفاده کنید.

رنگ قرمز جزء رنگ‌های گرم است و معانی متفاوتی در کشورها و مکان‌های متفاوتی دارد. مثلاً در آفریقای جنوبی رنگ قرمز نشانه‌ی عزاداری است. در کشورهای شرقی قرمز به‌عنوان رنگ لباس عروسان در روز عروسی است. رنگ قرمز به‌عنوان عشق و علاقه نیز استفاده می‌شود. در تاریخ نیز این رنگ نشانه‌ای از خداوند عشق هست و هم بیانگر شیطان. این رنگ می‌تواند تأثیرات زیادی را روی جسم انسان‌ها بگذارد، مثلاً باعث بالا رفتن فشارخون و یا بالا رفتن سرعت تنفس خواهد شد و باعث افزایش سوخت‌وساز بدن خواهد شد.

رنگ قرمز

 

در طراحی خود دقت کنید که رنگ قرمز تیره در کنار رنگ سفید و خاکستری استفاده شود، نشان‌دهنده‌ی حرفه‌ای بودن طراح است.

رنگ نارنجی: این رنگ تداعی‌کننده طراوت و انرژی است. این رنگ بسیار انرژی‌زا، نشان‌دهنده پاییز است که با همراه بودن ان با تغییر فصل‌ها، می‌توان این رنگ را به‌عنوان نشانه‌های تغییر و حرکت دانست. ازآنجایی‌که این رنگ در زبان فارسی بانام میوه‌ای به نام پرتقال یکی است، نشان‌دهنده سلامتی و حیات و سرزندگی است.

رنگ نارنجی

 

در استفاده از رنگ نارنجی می‌توانید با داشتن تأثیرپذیری از رنگ قرمز، طرحی بسیار دوستانه و جذاب خواهید داشت که چشم را کمتر اذیت می‌کند. می‌توانید برای جلب‌توجه از کادر نارنجی به همراه کمی رنگ قرمز استفاده کنید.

رنگ زرد: رنگ زرد که جزء رنگ‌های اصلی به شمار می‌رود، به‌عنوان انرژی‌بخش‌ترین رنگ گرم حساب می‌شود که نشان‌دهنده‌ی طلوع خورشید و همچنین شادابی است که البته می‌توان گفت این رنگ نشان‌گر تقلب، نامردی و حیله‌گری و همچنین نشانه‌ی ترسویی نیز هست.

این رنگ به‌عنوان رنگ امید هم شناخته می‌شود. زیرا این رنگ در بعضی از کشورها توسط خانواده‌هایی که یکی از اعضای آن‌ها در جنگ شرکت کرده است به‌عنوان مورداستفاده قرار می‌گیرد.

رنگ زرد

 

رنگ زرد را به‌عنوان خطر هم می‌توان استفاده کرد اما شدت آن از رنگ قرمز کمتر است. رنگ زرد هم مانند رنگ‌های دیگر در هر کشور و موقعیت‌های خاص، معانی خاصی دارد. مثلاً در مصر از رنگ زرد برای مراسم‌های عزاداری استفاده می‌شود. در کشور هند رنگ زرد به‌عنوان نماینده تجارت مورداستفاده قرار می‌گیرد. رنگ زرد در طراحی‌های شما می‌تواند باعث القاکننده شادی و خوشی باشد. رنگ زرد تیره نماد آنتیک بودن و کهنگی است و در طراحی‌هایی به کار می‌رود که هدف ایجاد حس پایداری و استمرار است.


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

کمپین چیست؟
کمپین چیست؟

کمپین مجموعه‌ای از فعالیت های برنامه ریزی شده است که برای دستیابی به یک هدف خاص در نظر گرفته می‌شود.

مطالعه مقاله
عکاسی تبلیغاتی
عکاسی تبلیغاتی

کاربرد گسترده عکاسی تبلیغاتی باعث شده تا به وسیله عکاسی حرفه ای تبلیغاتی و تجاری بتوان تبلیغات گسترده و مفیدی را انجام داد.

مطالعه مقاله
چرخه رنگ چیست؟راهنمای کامل تئوری رنگ و هارمونی
چرخه رنگ چیست؟راهنمای کامل تئوری رنگ و هارمونی

تعریف تئوری رنگ Color Theory، چرخه رنگ چیست؟ color wheel و چه ارتباطی به تئوری رنگ دارد؟

مطالعه مقاله