معرفی کاربردی‌ترین دستگاه چاپ روی پارچه

تورنگ / 18 آذر 1396

چاپ دستی روی پارچه

هنرایران درختی کهن است که ریشه در ژرفای خاک کویر شاخه تا بلندی البرز و سایه بر سر مردمی دارد که پیوند خود با او نه بریده و نه کاسته‌اند. مردمی که با هنر به دنیا آمده و در کنار آن زندگی می‌کنند. چاپ پارچه تجسمی زنده از فرهنگ و هنر این سرزمین دارد.

تولید طرح‌های رنگی و نقوش روی پارچه به‌وسیله باسمه یا قالب ظاهراً در سده چهارم پیش از مسیح در هند به وجود آمده است. در کارنامه‌های چینی نوشته‌شده است که پارچه‌های چاپی از سال 140 پیش از مسیح از هند به چین آورده شد. در زبان فارسی واژه‌ی چیت به معنی پارچه‌های چاپی است و این واژه در اصل هندی است.

صنعت چاپ روی پارچه در سال‌های اخیر به اوج شکوفایی خود رسیده است، روش‌های مختلف و سیستم‌های متفاوت جهت چاپ طرح روی پارچه و البسه از طریق روش‌های مختلفی انجام می‌پذیرد. داشتن پارچه‌های نقش و نگار دار یکی از خواسته‌های همه‌ی افراد است که از دیرباز به پوشش خود اهمیت می‌دهند. در گذشته‌های دور چاپ بر روی پارچه تنها توسط کارخانه‌های تولید پارچه صورت می‌گرفت و سلیقه مشتریان در آن دخل و تصرفی نداشت، اما امروزه با پیدایش دستگاه‌های جدید چاپ دیجیتال روی پارچه امکان طراحی پارچه‌هایی با نقوش مورد دلخواه مشتریان و انواع چاپ روی پارچه فراهم شده است.

در دستگاه‌های چاپ پارچه هیچ‌گونه محدودیتی برای انتخاب رنگ و طرح وجود ندارد. دستگاه‌های چاپ دیجیتال پارچه تا عرضه‌ی 160 سانتی‌متر نیز قابلیت پذیرش پارچه را دارد.

دستگاه چاپ روی پارچه

چاپ تیشرت

یکی از به‌روزترین و کاربردی‌ترین و کم‌ هزینه‌ترین این روش‌ها، روش چاپ سابلیمیشن می‌باشد. چرا که چاپ روی پارچه و به‌خصوص چاپ روی تی‌شرت در این روش بسیار کم هزینه‌تر، بادوام تر و متنوع‌تر از باقی روش‌های چاپ می‌باشد.

به‌طور کلی چاپ سابلیمیشن یا تصعیدی یک سیستم چاپ بسیار کم‌هزینه و کارا در میان روش‌های مختلف چاپ بر روی اجسام می‌باشد. درگذشته نه‌چندان دور عمل چاپ توسط دستگاه‌های بسیار بزرگ و گران‌قیمت انجام می‌گرفت. لکن با ورود این سیستم، چاپ ابعاد دستگاه‌ها بسیار کوچک‌تر و سرمایه‌گذاری در این خصوص به حداقل رسید. چاپ سابلیمیشن از طریق انتقال جوهر توسط پرس و حرارت بر روی محصول موردنظر گامی بزرگ در راه حل مشکلات چاپ در دنیا برداشته است.

بهترین دستگاه چاپ پارچه

 

در مورد کم‌هزینه بودن این سیستم چاپ می‌توان به این نکته اشاره کرد که در حال حاضر ارزان‌ترین و با کیفیت‌ترین سیستم چاپ در دنیا همین چاپ سابلیمیشن می‌باشد. این روش چاپ به‌قدری ساده و کم‌هزینه است که در حال حاضر بسیاری از مشتریان خانم‌های خانه‌دار و یا دانشجویان می‌باشند. سرمایه‌گذاری ابعاد کوچک دستگاه‌ها کارایی بسیار آسان و درعین‌حال چاپی 6 رنگ بادوام بسیار بالا و با کیفیت باعث شده در طی 10 سال گذشته که به واردات و فروش این سیستم چاپ در ایران مشغول هستیم شاهد کارآفرینی شگفتی در این خصوص بوده‌ایم.

حداکثر سرمایه‌گذاری برای شروع این کسب‌وکار زیر 10 میلیون تومان می‌باشد که شاید باور این موضوع کمی سخت باشد.

این دستگاه‌ها و این سیستم چاپی محدود به چاپ روی پارچه و تی‌شرت نیست، چاپ روی انواع اجسام سخت توسط دستگاه چاپ روی لیوان، چاپ روی بشقاب، چاپ روی سنگ سرامیک، ام دی اف و همین‌طور سطوحی مانند چاپ روی تی‌شرت، پرچم، چاپ روی پد موس و بسیاری محصولات دیگر قابلیت‌های این سیستم چاپ را چند برابر کرده است.

چاپ ماگ

دستگاه چاپ روی پارچه

سابلیمیشن چیست؟ چاپ سابلیمیشن چگونه انجام می‌شود؟

برای درک چاپ سابلیمیشن ابتدا لازم است اصطلاح سابلیمیشن را با هم بررسی کنیم.  بر این اساس، هنگامی که به معنای واقعی کلمه در نظر گرفته شود، تصعید را می‌توان به عنوان انتقال ماده حرارتی اعمال شده از حالت جامد به حالت گاز تعریف کرد. به عبارت دیگر، در حالی که ماده جامد تغییر شکل می دهد، مایع بین آن دور زده شده و مستقیماً به شکل گاز تبدیل می‌شود.  استفاده از تکنیک سابلیمیشن اغلب در کارهای چاپی ترجیح داده می‌شود. چاپ سابلیمیشن به دلیل عواملی مانند هزینه نصب سیستم، کیفیت چاپ و تنوع محصول، به یکی از روش های ترجیحی در سیستم های چاپ دیجیتال تبدیل شده است.

چاپ سابلیمیشن چیست؟

سطحی که چاپ سابلیمیشن روی آن انجام می‌شود باید ساختار پلیمری خاصی داشته باشد تا چاپ ثابت بماند. به عنوان مثال، اگر قرار است چاپ روی تی شرت انجام شود، پارچه جرسی پلی استر به عنوان نوع پارچه ترجیح داده می‌شود یا اگر قرار است سابلیمیشن روی لیوان و ماگ چاپ شود، باید از یک نوع لیوان مناسب برای چاپ استفاده شود.

محصول‌های چاپی که با چاپ سابلیمیشن به دست می‌آیند معمولا پر طرفدار هستند زیرا رنگ‌های بسیار زنده‌ای دارند. این چاپ ها در برابر سایش مکانیکی یا خراش بسیار مقاوم هستند. هنگامی که از این گزینه چاپ در طراحی های داخلی استفاده می شود، محصولات چاپ شده تا سال ها دچار ساییدگی یا رنگ پریدگی نمی‌شوند.  به همین ترتیب، لباس و محصولات نساجی چاپ شده توسط چاپ سابلیمیشن را می توان بدون هیچ مشکلی به طور مکرر شستشو و استفاده کرد.

انواع چاپ پارچه

در سال های اخیر از روش چاپ سابلیمیشن در طراحی‌های فضای باز استفاده شده است.  اگر محصولاتی که برای فضای باز چاپ می شوند دائماً در معرض نور خورشید قرار گیرند، برای افزایش مقاومت در برابر اشعه ماوراء بنفش، استفاده از لاک یا پوشش های مخصوص روی چاپ توصیه می‌شود.

با استفاده از این تکنیک چاپ، محصولاتی مانند فلز، چوب، چرم، پلاک، ماوس پد، لیبل فلزی، زیر لیوانی، اتیکت و جاکلیدی را می توان به راحتی چاپ کرد.

مواد مورد نیاز برای چاپ سابلیمیشن عبارتند از:

1. کامپیوتر و نرم افزار چاپ

ممکن است لازم باشد تغییراتی روی گرافیک یا طرحی که قرار است چاپ شود، انجام شود. برای این کار، تنظیمات باید با کمک یک کامپیوتر پیشرفته و برخی نرم افزارهای ویرایشگر عکس انجام شود.

2. چاپگر سابلیمیشن

چاپگر مناسب با توجه به نوع محصولی که باید روی آن چاپ انجام شود انتخاب می‌شود. چنین چاپگرهایی به جای هد حرارتی از هد چاپ مخصوص استفاده می‌کنند. چاپگر باید در سایزهای A4 و A3 چاپ کند.

3. کاغذ انتقال 

این نوع کاغذ چاپ دارای روکش خاصی برای استفاده راحت تر از جوهر در ناحیه مورد چاپ می‌باشد. نتیجه چاپ بدون کاغذ ترانسفر ناکارآمد خواهد بود.

کاغذ انتقال با توجه به ویژگی‌های محصولی که باید روی آن چاپ انجام شود متفاوت است. به عنوان مثال، کاغذ نساجی که می تواند بیشتر جوهر را منتقل کند، در محصولاتی مانند ماوس پد ترجیح داده می‌شود. از طرفی کاغذهای چاپ انتقالی سفت‌تر بر روی سطوحی مانند فلز استفاده می‌شود. 

4. جوهر سابلیمیشن

جوهر سابلیمیشن محصولی مبتنی بر آب است که با جوهرهای معمولی متفاوت است. کیفیت جوهر استفاده شده هم بر نتیجه چاپ و هم بر بهره وری و عمر چاپگر استفاده شده تأثیر می گذارد.

از آنجایی که جوهرهای ترجیحی سابلیمیشن حاوی غلظت رنگدانه بالایی هستند، می‌توان رنگ‌های باکیفیت و زنده را حتی در حالت چاپ مقرون به صرفه به دست آورد.  بنابراین، چاپ های با کیفیت و پایدار حتی در حالت های چاپ سریع نیز به دست می آیند.

5. دستگاه پرس

یکی از محصولات مهم برای چاپ سابلیمیشن، دستگاه پرس است. پرس هایی که فشار و گرما را به طور یکنواخت روی سطح توزیع می‌کنند، با توجه به ویژگی های محصولی که قرار است چاپ شود، متفاوت است. به عنوان مثال، پرس های تخت برای سطوحی مانند شیشه، پازل، روبالشی، پرچم رومیزی، گردنبند، آینه، ساعت های چوبی مناسب هستند.
از انواع پرس سابلیمیشن می توان به پرس لیوان و شیشه، پرس کلاه و محصولات نساجی پنبه ای، پرس های خودکاری که قابلیت چاپ روی خودکارهای پلاستیکی را دارند و پرس های توپی که روی سطوح گرد مانند توپ استفاده می‌شود، اشاره کرد.

چاپ روی پارچه با دستگاه پرس

مزایای چاپ سابلیمیشن چیست؟

چاپ با کیفیت بالا: به لطف چاپ سابلیمیشن، می توان چاپ هایی با کیفیت عکس به دست آورد.

کم هزینه: روش سابلیمیشن مناسب ترین روش در بین سیستم های چاپ دیجیتال است.

ماندگاری: می توانید سال ها از یک محصول نساجی چاپ سابلیمیشن با همان کیفیت استفاده کنید. تغییر شکل چاپ در اثر شستشو امکان پذیر نیست. در واقع، چنین چاپ هایی بر روی محصولاتی مانند لیوان ها تا 3500 شستشو بادوام هستند.

تنوع محصولات قابل چاپ: این نوع چاپ امکان چاپ روی بسیاری از محصولات را فراهم می کند.  چاپ را می توان برای ده ها محصول مختلف مانند آینه، فندک، مدال، کلاه، ساعت، قاب گوشی هوشمند، قاب عکس، پرچم، آهن ربا، نشان، پازل، چراغ شب، گردنبند اعمال کرد. عدم نیاز به استفاده از قالب: برخلاف سایر انواع چاپ، در روش های چاپ سابلیمیشن نیازی به قالب نیست. مزیت هزینه در محصولات تبلیغاتی: به لطف این تکنیک چاپ، همیشه می‌توانید لوگو یا نام شرکت خود را برای محصولات تبلیغاتی که برای تقویت تلاش های بازاریابی خود نیاز دارید قابل مشاهده کنید.

جوهر سابلیمیشن: کاغذ سابلیمیشن و ماده‌ای مخصوص معروف به کوتینگ سابلیمیشن که سه عامل مهم در این نوع چاپ می‌باشد که لازمه‌ی انتقال جوهر بر روی محصولات حتماً این سه فاکتور اصلی است که بدون وجود هریک از این عوامل انتقال جوهر بر روی پارچه و یا لیوان خام سابلیمیشن امکان‌پذیر نیست.

در آخر که از همه مهم‌تر می‌توان بیان کرد اینکه هزینه تعمیر و نگهداری بسیار پایین این سیستم چاپ و امکانات چاپ بسیار بالا جایگاهی بسیار مؤثر در بازار چاپ برای خود باز کرده است.

چاپ پارچه سابلیمیشن


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

دستگاه چاپ چه زمانی اختراع شد؟
دستگاه چاپ چه زمانی اختراع شد؟

اختراع دستگاه چاپ توسط یوهانس گوتنبرگ در قرن پانزدهم میلادی، نقطه عطفی در تاریخ بشریت بود که به طور چشمگیری بر جهان مدرن تأثیر گذاشت. پیش‌ازاین...

مطالعه مقاله
ایده های بسته بندی فینگرفود
ایده های بسته بندی فینگرفود

بسته ‌بندی فینگر فود، به دلیل ماهیت منحصربه‌فرد و مصرف آسان آن‌ها، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این نوع بسته ‌بندی باید طوری طراحی شود که...

مطالعه مقاله
آموزش انواع مراحل پاک کردن چاپ سیلک
آموزش انواع مراحل پاک کردن چاپ سیلک

چاپ سیلک که به آن چاپ صفحه نیز گفته می‌شود، روشی است که از یک مش یا الگو برای انتقال جوهر به روی سطح استفاده می‌کند. جوهرهای مورداستفاده می‌توانند...

مطالعه مقاله