فلکسی و چاپ روی آن

تورنگ / 4 آذر 1396

فلکسی متریالی است که برای تابلوهایی که مهتابی دارند، مانند سردر مغازه‌ها، فروشگاه‌ها، تابلوهای عابر پیاده و برخی از بیلبوردها و استند نمایشگاهی استفاده می‌شود.

فلکسی در نوع چینی و کره‌ای می‌باشد که نوع چینی آن معمولاً 18 انس و نوع کره‌ای با 20 انس ساخته می‌شود. معمولاً برای سردر فروشگاه‌ها بیش‌تر از نوع فلکسی 20 انس استفاده می‌گردد. تفاوت این دو نوع فلکسی در کیفیت آن‌هاست چنان‌که فلکسی کره‌ای از کیفیت چاپ و مقاومت بالاتری نسبت به فلکسی چینی برخوردار است. متریالی که برای فلکسی استفاده می‌شود قابلیت عبور نور را دارد و این در حالی است که سایر ابزارهای تبلیغاتی همچون بنر این قابلیت را ندارند.

دستگاه چاپ فلکسی:

برای چاپ فلکس استفاده از دستگاه‌هایی که توانایی چاپ بهترین نوع را داشته باشند، ضروری است. به‌عبارت‌دیگر، کیفیت دستگاه چاپ در کارکرد فلکسی تأثیر زیادی دارد. در ادامه به مهم‌ترین ویژگی‌های دستگاه‌های چاپ فلکسی اشاره می‌کنیم.

ریپ دستگاه:

ریپ عمل خروجی چاپ فلکسی را بر عهده دارد که به هر میزان ریپ دستگاه قوی‌تر باشد کار چاپ نیز بهتر انجام می‌شود. ریپ به دلیل داشتن پروفایل‌های زیاد، قابلیت چاپ گزینه‌های زیادی را دارد. پروفایل‌های موجود در ریپ به‌وسیله تولیدکنندگان و یا فروشندگان دستگاه تعبیه می‌شوند. نکته‌ای که باید در رابطه با پروفایل‌ها به آن توجه کرد این است که در هنگام انتخاب نوع جوهر باید از جوهر مخصوص و متناسب با پروفایل استفاده کرد. در هنگام خرید دستگاه فلکسی نوع جوهر از سوی فروشنده مشخص می‌شود.

هد:

این بخش یکی از مهم‌ترین قسمت دستگاه چاپ به شمار می‌رود که نهایتاً فلکسی چاپ‌شده از آن خارج می‌شود. هدها در سایزهای مختلفی ساخته می‌شوند. هدها دارای نازل‌های ظریفی هستند که جوهر از آن خارج می‌شود. انواع سایز هدها عبارت است از 3.5،14،20،42،80 پیکولیتر که هد 3.5 پیکو لیتر چاپ فلکسی را در حد پرینترهای خانگی چاپ می‌کند و هدهای با پیکولیتر 80 برای کارهایی که از فاصله دورتر دیده می‌شوند مناسب هستند.

تعداد نازل‌ها نقش زیادی در سرعت چاپ دارد به‌طوری‌که هر قدر تعداد نازل‌ها بیش‌تر باشد، سرعت چاپ نیز بیش‌تر می‌شود. به این معنا که هنگام استفاده از هد 1024، پهنای چاپ فلکسی در pass3 معادل 2.5 سانتی‌متر و در هد 128 با همان pass، معادل 5 سانتی‌متر می‌باشد. هدها خود به چندین نوع هد زار، هد اسپکترا، هد کونیکا، هد اپسون و هد سیکو طبقه‌بندی می‌شوند که هرکدام ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارند.

بدنه دستگاه: بدنه دستگاه شامل شاسی دستگاه، محل قرارگیری جوهر، کامپیوتر و... می‌باشد که تأثیر چندانی بر روی کیفیت چاپ ندارد و تنها برای ارتعاشات ناشی از حرکت هد دستگاه مؤثر است. در رابطه با شاسی هرچقدر وزن بیش‌تری داشته باشد، ثبات بیش‌تری در هنگام چاپ خواهیم داشت. نهایت وزن شاسی‌ها 700 کیلوگرم می‌باشد.

نکات ضروری در طراحی چاپ فلکسی: طراحی باید با ابعاد چاپ صورت گیرد. حداقل رزولوشن برای چاپ فلکسی باید 70dpi باشد. فایل‌هایی که برای چاپ ذخیره می‌شود بهتر است با فرمتTIF وJPG ذخیره شوند.

بهترین چاپ فلکسی:

برای چاپ فلکسی از دستگاه‌هایی استفاده می‌شود که دارای جوهرهای مرغوب بوده و ماندگاری بالایی دارند به‌طوری‌که رنگ‌های چاپ‌شده در برابر تابش آفتاب مقاومت، دوام و ماندگاری زیادی دارند. جنس و متریال فلکسی در دوام رنگ و هم‌چنین عبور نور نقش زیادی دارد.


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

ایده های بسته بندی فینگرفود
ایده های بسته بندی فینگرفود

بسته ‌بندی فینگر فود، به دلیل ماهیت منحصربه‌فرد و مصرف آسان آن‌ها، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این نوع بسته ‌بندی باید طوری طراحی شود که...

مطالعه مقاله
آموزش انواع مراحل پاک کردن چاپ سیلک
آموزش انواع مراحل پاک کردن چاپ سیلک

چاپ سیلک که به آن چاپ صفحه نیز گفته می‌شود، روشی است که از یک مش یا الگو برای انتقال جوهر به روی سطح استفاده می‌کند. جوهرهای مورداستفاده می‌توانند...

مطالعه مقاله
چاپ چهار رنگ چیست؟ (بررسی معایب و مزایای آن)
چاپ چهار رنگ چیست؟ (بررسی معایب و مزایای آن)

روند چاپ چهار رنگ با تقسیم تصویر اصلی به چهار رنگ جداگانه آغاز می‌شود. سپس، برای هر رنگ، یک صفحه یا سیلندر چاپ جداگانه ساخته می‌شود. در طی فرایند چاپ...

مطالعه مقاله