مشکلات طراحان گرافیک در بازار کار

تورنگ / 13 آبان 1396

رشته گرافیک به زبان علمی توانایی انتقال پیامی خاص از طریق تصویر (آیکون) به مخاطب است. طراح گرافیک بر مبنای سفارشی که از بازار دریافت می‌کند، ایده این انتقال پیام را با ذهن، خلاقیت و با تکیه بر هنر خود بر عهده می‌گیرد. طراحی گرافیک از مشاغل خدماتی حرفه‌ای و مفید در جامعه می‌باشد. می‌توان با خلاقیت و زیبایی‌های این شغل آن هم در جامعه شلوغ و یکنواخت امروزی روحی تازه به جان شهر داد. کاری که طراح گرافیک انجام می‌دهد، علاوه بر انجام سفارش‌های روزمره مشتریان و کارفرمایان، ایجاد ارتباط بصری و ساخت تصویر یک خیال یا ایده است؛ اما تا چه حد بازار می‌تواند یک طراح گرافیک را راضی نگه دارد؟ تا چه حد می‌توان انگیزه کارهای قوی‌تر را برای یک طراح گرافیک فراهم کرد؟

طراحی

 

بازار کار برای طراحان، گره‌ها، موانع و سختی‌های خاص خود را دارد و شاید امنیت شغلی، در این رشته به‌سادگی اتفاق نیفتد. نیاز طراحان در محیط کاری آرام، حمایت شغلی، حق کپی رایت، اهمیت دادن برخی از کارفرماها و همین‌طور مشتری به کیفیت طرح، ازجمله مسائلی است که کار در بازار را برای طراحان گرافیک سخت می‌کند.

در رشته گرافیک نیز مانند سایر رشته‌ها شماری از فارغ‌التحصیلان به‌عنوان بیکار شناسایی شده‌اند، برخی از هنرجویان پس از فارغ‌التحصیلی یا به سراغ مشاغل غیر مرتبط می‌روند یا تمایلی به کار کردن ندارند و همین موضوع باعث شده تا شمار بیکاران این حوزه به نظر زیاد برسد.

چگونه طراحی کنیم؟

 

رشته گرافیک پس از ورود فناوری و ظهور نرم‌افزارهای کامپیوتری گرافیک بیش از پیش گسترده شد. طراحان گرافیک در چند دهه گذشته با استفاده از فناوری و نرم‌افزارهای کامپیوتری سعی کردند کیفیت محتوای بصری خود را افزایش دهند تا هم پیش طرح‌های انجام‌شده و هم کار نهایی به‌طور ملموس قابل‌ درک باشد. علاوه بر این مزایا، نرم‌افزارهای کامپیوتری زمینه را برای فعالیت علاقه‌مندانی بدون تخصص و تحصیلات مرتبط فراهم کرده است که این موضوع هم باعث نگرانی و هم خوشحالی شده است. کسی که در این زمینه طراحی فعالیت می‌کند باید از آموزش‌های کافی در این زمینه بهره‌مند باشند تا بتواند طرح خوب و مفیدی را به اجرا در بیاورد. متأسفانه تعداد کسانی که در این زمینه فعالیت دارند (آن‌هم بدون آموزش‌های تخصصی این رشته) که تنها کار با نرم‌افزار فتوشاپ را بلدند، در حال افزایش است و تعداد زیاد سفارش‌هایی که به این روش در بازار طراحی‌ شده‌اند، باعث نگرانی طراحان گرافیک شده است. از دیگر مشکلات کار با نرم‌افزار، شناخت بیشتر مردم با نرم‌افزار فتوشاپ است که بیشتر مردم گمان می‌برند که شناخت اولیه از این نرم‌افزار می‌تواند به آن‌ها این امکان را بدهد که کاری را طراحی کنند و آن را به چاپ برسانند درصورتی‌که طرح مربوطه ممکن است فاقد بسیاری از ایده‌ها و سواد بصری لازم باشد که این کار حتی در سلیقه‌های بصری مردم نیز تأثیر زیادی دارد.

رشته گرافیک

 

سفارش طراحی که یک طراح به کار ببندد تا پیغام شما به بهترین و مؤثرترین شکل انتقال یابد. خلاقیت و ایده پردازی و رنگ‌بندی و ترکیب‌بندی و... همه باید در راستای هدفی باشد که مسئله اصلی است؛ بنابراین تمام راهکارها بر اساس «اصول علمی» و تجربیات قبلی طراح پیشنهاد می‌شود و سلیقه طراح آخرین نکته‌ای است که در طراحی مؤثر است؛ بنابراین این توجیه‌ها که این طرح مطابق با «سلیقه» من نیست یا شما خوش‌سلیقه نیستید، توجیه‌های درست و منطقی نیستند.


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)
maasoumeh،

خیلی خوب بود! نگارش چنین مقالاتی برای نشون دادن معضلات جدید این حیطه تخصصی واقعا نیاز بود!مرسی.


در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

عکاسی تبلیغاتی
عکاسی تبلیغاتی

کاربرد گسترده عکاسی تبلیغاتی باعث شده تا به وسیله عکاسی حرفه ای تبلیغاتی و تجاری بتوان تبلیغات گسترده و مفیدی را انجام داد.

مطالعه مقاله
چرخه رنگ چیست؟راهنمای کامل تئوری رنگ و هارمونی
چرخه رنگ چیست؟راهنمای کامل تئوری رنگ و هارمونی

تعریف تئوری رنگ Color Theory، چرخه رنگ چیست؟ color wheel و چه ارتباطی به تئوری رنگ دارد؟

مطالعه مقاله
نقش طراحی گرافیک در دنیای بازاریابی دیجیتال و تولید محتوا چیست؟
نقش طراحی گرافیک در دنیای بازاریابی دیجیتال و تولید محتوا چیست؟

آیا بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ شما خلاقانه است؟ بسته به دیدگاه شما ممکن است معنی عبارت «بازاریابی خلاقانه» تغییر کند...

مطالعه مقاله