کارت ویزیت چیست؟

تورنگ / 4 آبان 1396

کارت ویزیت اولین گام در معرفی و بازاریابی در مشاغل مختلف است. در واقع کارت ویزیت واسط معرفی شما و از راه‌های برقراری ارتباط با شماست. امروزه در امر بازاریابی اولین برخورد و بازخورد، نقش بسزایی در جذب مشتری دارد لذا کارت ویزیت از منظر تصویری که در ذهن مشتری از کیفیت کالا و خدمات آن شرکت می‌سازد دارای اهمیت است. خلاقانه بودن کارت ویزیت و کیفیت چاپ آن با ماندگاری آن در ذهن مخاطب رابطه‌ی مستقیمی دارد. چندان‌که اگر کارت ویزیتی با طرحی کلیشه‌ای و کاغذی نامرغوب به دست شما برسد ممکن است این تصور در شما ایجاد شود که صاحب کارت، خدمات یا کالای بی‌کیفیتی به شما ارائه خواهد داد. چنین کارت‌هایی به‌سرعت دور انداخته و فراموش می‌شوند.

کارت ویزیت در یک‌کلام، وسیله‌ای است ابتدا برای معرفی شما و سپس ارائه‌ی راه های تماس با شما. کارت ویزیت با توجه به سلیقه، خلاقیت و قدرت مالی صاحبش می‌تواند از اشیای مختلفی مانند کاغذ، چوب، فلز، پلاستیک و غیره ساخته شود ولی معمولی ترین آنها کاغذ و مقواست. کارت ویزیت از هر چیزی که ساخته‌شده باشد باید اطلاعات یک شخص یا شرکت را به ساده ترین شکل در اختیار مخاطبان قرار دهد. این اطلاعات می‌تواند شامل نام، نشانی، وب‌سایت، روش های تماس با صاحب کارت نظیر تلفن ثابت، تلفن همراه و ایمیل و گاه خدماتی که صاحب کارت ارائه می‌کند و حتی یک شعار تبلیغاتی باشد.

 

کارت ویزیت

 

تاریخچه ی کارت ویزیت به آنجا برمی گردد که شاهزادگان و اشراف زاده ها برای دیدار با اشخاص مهم دیگر، کاغذ یا پوستین و یا چیزی شبیه آن را جلوتر برای شخص ملاقات کننده می فرستادند تا خود را به او معرفی کرده، از سوابق خود نوشته و قرار رسمی ملاقات را با او بگذارند. اولین نمونه های کارت ویزیت را بازرگانان چینی در قرن 15 به کار بردند ولی تاریخچه ی نمونه های امروزی تر کارت ویزیت را باید در قرن 17 میلادی در اروپا به‌خصوص در انگلستان جستجو کرد که بازرگانان برای تبلیغات و نشان دادن مکان‌های کسب وکار خود به مشتریان از آن استفاده می‎کردند.

کارت ویزیت به خصوص برای کسب و کارهای کوچک، اولین و مهم ترین ابزاری است که برای بازاریابی و اطلاع رسانی باید تهیه شود. اولین مرحله ی تعامل شما با مشتری یا ارباب‌رجوع از طریق ارائه‌ی کارت ویزیتتان می باشد از این رو می‌تواند بسیار مهم و تأثیرگذار باشد.

امروزه اصلی ترین کاربرد کارت ویزیت، اطلاع‌رسانی آرشیوی (و نه تبلیغاتی) است، یعنی قرار نیست کارت ویزیت برای شما مانند یک آگهی تلویزیونی، یک محصول (اعم از تجاری یا فرهنگی) یا خدمات را معرفی کند؛ بلکه اطلاعات یک شخص حقیقی یا حقوقی را به ساده ترین و قابل‌دسترس‌ترین شکل در اختیار مخاطب قرار دهد. در واقع، شما کارت ویزیت خود را به مشتریان و مخاطبان احتمالی خود خواهید داد تا اطلاعات لازم برای تماس با شما را در زمان نیاز داشته باشند. کارت ویزیت باید به مشتریان و مخاطبان کمک کند تا به خاطر بیاورند که شما که هستید، شغل شما چیست و چطور و چگونه با شما تماس داشته باشند. همچنین اگر در روزنامه ها و پیک های محلی تبلیغات می‌کنید، کارت ویزیت شما می‌تواند یک طرح آماده برای صفحه‌هایی باشد که تبلیغات افراد چاپ می‌شود.

اول اینکه عموماً چاپ کارت ویزیت گران نیست؛ از این رو برای کسب‌وکارهای کوچک که سرمایه ی پایینی دارند شاید کارت ویزیت مؤثرترین گزینه برای نشان دادن یک رزومه ی کاری در هر زمان و مکان باشد. دوم این‌که کارت ویزیت با وجود اندازه ی کوچک می‌تواند اطلاعات مهمی را ارائه دهد. سوم این‎ که به خاطر اندازه‎ ی کوچک کارت ویزیت، مشتریان می‎توانند آن‌ها را در کیف خود نگه دارند و حتی برخی جای مخصوص نگه‌داری نظیر آلبوم کارت ویزیت دارند. چهارم اینکه بر خلاف تبلیغات تلویزیونی و رادیویی که چند ثانیه، بیشتر طول نمی‌کشد، کارت ویزیت با مشتری می ماند و هر زمان که مشتری به کارت شما نگاه می‌کند کار شما به یادش می افتد و احتمال استفاده از کار و خدمات شما افزایش می یابد. پنجم آنکه شما معمولاً کارت ویزیت را به افرادی می‌دهید که جزو مشتریان واقعی تان هستند و کارت هایتان به هدر نمی‌رود.

 

چاپ کارت ویزیت

 

کارت ویزیت را شلوغ نکنید.

انواع اطلاعات اضافه، توضیح انواع کالا و خدمات و عنوان کردن طرح‌های تشویقی و تضمینی مطالبی است که جایی بر روی کارت ویزیت ندارد. توضیح شما از کالا یا خدماتتان باید بسیار کوتاه و مختصر و گاه در حد یک نام باشد. کارت ویزیت برگه‌ی تبلیغاتی نیست و جهت معرفی راه‌های تماس و برقراری ارتباط است. توضیحات مفصل و مختلف را در سایت بیاورید و برای ارجاع به آن آدرس سایت را روی آن درج کنید.

آدرس‌ها و تلفن‌های موقت را درج نکنید چنانچه شغل شما بنا به مناسبتی مدام در حال تغییر مکان است و یا مکان و دفتر شما استیجاری است آدرس را بر روی کارت ویزیت درج نکنید. چراکه این امر پس از جابجایی کارت شما را هر جا که هست از اعتبار می‌اندازد و چاپ مجدد کارت نیز تنها مشتریان جدید را دربرمی گیرد و کارت پیشین با آدرسی بی‌اعتبار همچنان نزد برخی باقی می‌ماند. مشابه این مشکل با درج شماره تلفن‌های موقت ایجاد می‌شود. با درج آدرس سایت، ایمیل و تلفنی قطعی و ثابت شما قابل‌اعتماد بودن و ثبات شغلی‌تان را به مخاطب نشان خواهید داد.

از طرح‌های از پیش آماده پرهیز کنید شغل شما هر چه باشد برایش طرحی تازه و نگاهی متفاوت وجود دارد. از طراح بخواهید ویژه‌ی شغل شما کارت تازه‌ای طراحی کند و از انتخاب طرح‌های اینترنتی و از پیش آماده بپرهیزید. اگرچه طرح‌های آماده، ارزان‌ترند و سریع‌تر آماده می‌شوند اما هزینه کردن و صرف وقت برای آنچه اولین گام در معرفی تجارت شماست دارای اهمیت و ارزش فراوانی است. طرح‌های از پیش آماده بعد از مدتی همه گیر شده و کارت شما شبیه انبوه کارت‌های موجود در بازار می‌شود.

بستر کارت ویزیت را انتخاب کنید

اگرچه مشورت با یک طراح حرفه‌ای باعث می‌شود طراح شما خودبه‌خود به موضوع کارت ویزیت نیز فکر کند اما چنانچه طرحی را برای کارتتان می‌پسندید و از طرف طراح توجیه می‌شوید بر روی انتخاب کاغذ یا مقوای آن نیز تأکید و آن را چک کنید. نکته‌ی مهم در این موضوع انتخاب کاغذ یا مقوای مناسب است. سعی کنید دراین‌باره دست و دل باز باشید و کاغذ یا مقوایی خاص برای کارتتان انتخاب کنید. کارت ویزیت برحسب طراحی ممکن است بر روی ورق‌های شفاف پی‌وی‌سی نیز چاپ شود.

از اندازه‌های استاندارد خارج نشوید

انتخاب اندازه و برش کارت بر عهده‌ی طراح است اما باید بدانید اندازه‌های استاندارد کارت ویزیت حدود پنج در نه یا چهار در هشت سانتی‌متر است و کوچک‌تر یا بزرگ‌تر چاپ کردن آن درنهایت موجب دور انداختن و بی‌توجهی مخاطب می‌شود. چنانکه اندازه بزرگ برای مخاطب مزاحم و کوچک بودن آن موجب گم‌شدن آن بین انبوه کاغذها خواهد شد. تنها استثناء این مهم زمانی است که طراح به شیوه‌ای خلاقانه برش و قطع کارت را در جهت طرحی تازه تغییر دهد.

 

برای دانلود فایل لایه باز کارت ویزیت به صورت رایگان در فروشگاه آنلاین تورنگ با ما همراه شوید:


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)
مهدی،

لطفا کارت ویزیت بیشتر مطلب بذارین


در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

3 نکته مهم در طراحی و چاپ کارت ویزیت کافه رستوران و فست فود
3 نکته مهم در طراحی و چاپ کارت ویزیت کافه رستوران و فست فود

هنگام طراحی کارت ویزیت برای رستوران و فست فود نیاز است که تفاوت صنعت غذایی و رستوران توسط رنگ، فونت یا تصویر نشان داده شود و...

مطالعه مقاله
معرفی 4 سبک مختلف کارت ویزیت وکالت
معرفی 4 سبک مختلف کارت ویزیت وکالت

افرادی که در مشاغل حقوقی کار می کنند باید سعی کنند با استفاده از کارت ویزیت در ذهن مردم بمانند و خودشان را معرفی کنند. وکیل ها جزو افرادی هستند که...

مطالعه مقاله
نکات مهم طراحی کارت ویزیت املاک خاص
نکات مهم طراحی کارت ویزیت املاک خاص

کارت ویزیت املاک خاص روش خوبی برای به چشم آمدن در یک حیطه شغلی پررقابت است. طراحی کارت ویزیت املاک خوب می‌تواند به‌عنوان برگه ضمانت....

مطالعه مقاله