مراحل مختلف چاپ افست

تورنگ / 23 مهر 1396

چاپ افست توسط دستگاه‌های اتوماتیکی انجام می‌شود. این دستگاه‌ها ازلحاظ ابعاد بزرگ بوده و عمدتاً قیمت‌های بسیار بالایی دارند. هرچند هرروزه دستگاه‌های مدرن‌تر با کیفیت چاپ بهتری به بازار عرضه می‌شود. توسط این دستگاه‌ها می‌توان کار را با هر تعداد رنگ چاپ کرد. امروزه ماشین‌های چاپ 9 رنگ نیز در بازار وجود دارد که کارهای هنری را با کیفیت بسیار بالایی چاپ می‌کند.

برای چاپ افست باید مراحل زیر را انجام دهید:

1- طراحی موردنظر (در اینجا فرض را بر این می‌گیریم که کار چهار رنگ می‌خواهد شود) وقتی می‌گوییم چاپ چهار رنگ منظور این نیست که فقط در طرح، چهار رنگ وجود دارد بلکه رنگ‌های موجود در این طرح ترکیبی از همان چهار رنگ اصلی (Black, Yellow, Magenta, Cyan) هستند. پس می‌توانید تعداد رنگ‌های ترکیبی زیادی در طرح  داشته باشید مثل: صورتی، بنفش، قهوه‌ای و...بعد از انتخاب گزینه CMYK برای فایل ایجادشده می‌توان از پالت Channels تعداد کانال‌های رنگ را مشاهده کرد.

 

چهار رنگ اصلی در چاپ

 

انتخاب رنگ در چاپ خوب طرح خیلی مهم است. سعی کنید از رنگ‌های کدر برای زمینه کاری که ریزه‌کاری‌هایی مثل متن دارید، استفاده نکنید. اگر مجبور به انتخاب چنین رنگی بودید از فونت‌های خواناتر استفاده کنید. نکته دیگر اینکه از اطراف کادر همیشه چند میلی‌متر به داخل فاصله بزارید تا موقع برش قسمتی از متن یا طرح حذف نشود.

2- برای چاپ کار طراحی شده باید فرم چاپی ایجاد کنیم. یعنی یک طرح به‌تنهایی چاپ نمی‌شود بلکه همراه با طرح‌های دیگر در یک فرم چیده شده و برای چاپ آماده می‌شود. در اینجا نوع کار هم خیلی مهم است، برای چاپ ست اداری، سربرگ، فاکتور، کاغذ یادداشت، پاکت نامه و...در یک فرم چیده می‌شوند چراکه باید بر روی کاغذ چاپ شوند. اما فرم مربوط به کارت ویزیت، بروشور، فولدر و...بر روی کاغذ مقوا گلاسه چاپ می‌شوند. برای جعبه کالاها نیز عمدتاً از مقوای پشت طوسی استفاده می‌شود که ضخامت بیش‌تری دارد.

3- ابعاد فرم‌های چاپی متفاوت است و به تعداد و ابعاد کارهای طراحی‌شده بستگی دارد. مثلاً 35*50 - 25*35 - 44*60 - 50*70 ابعاد متداول فرم‌های چاپی هستند.

گاهی اوقات یک کار خودش به‌تنهایی یک فرم به‌حساب می‌آید مثل پوستر یا جلد کتاب و مجله.

4- یک فایل با ابعاد گفته‌شده در بالا ایجاد می‌کنیم. کارهای طراحی‌شده را با فرمتtif ذخیره کردیم به درون آن منتقل می‌کنیم. کارها را کنار هم می‌چینیم در این هنگام باید دقت داشته باشید برای خط برش بین کارها فاصله بگذارید.(تقریباً 3 میلی‌متر) از قسمت بالای کار نیز 1.5 تا 2 سانتی‌متر فاصله بگذارید که در اصطلاح به آن لب پنجه گفته می‌شود. سعی کنید فرم را با کار پرکنید و جای خالی روی آن باقی نگذارید.(برای استفاده بهینه از هزینه انجام‌ شده)

 

چاپ افست

 

5-فرم چاپی را با فرمت tif ذخیره کرده و این فایل را روی CD کپی کنید.

6-حالا باید از روی فرم چاپی فیلم تهیه کنید. به مکان‌هایی که این خدمات را عرضه می‌کنند لیتوگرافی گفته می‌شود. در لیتوگرافی از روی فرم شما توسط دستگاه Image setter فیلم تهیه می‌شود. برای هر کانال رنگ یک فیلم، برای فرم چهار رنگ، چهار عدد فیلم به ابعاد فرم چاپی تهیه می‌شود. بعد از تهیه فیلم نوبت به تهیه زینک است. زینک ها ورق‌های نازکی از آلیاژهای ساخته‌شده با آلومینیوم و روی هستند که فیلم بر روی آن‌ها منعکس می‌شود این عمل توسط دستگاهی که به‌اصطلاح به آن دستگاه کپی زینکی می‌گویند انجام می‌گردد.

فیلم‌ها در دستگاه قرار داده‌شده و توسط دستگاه به‌شدت به آن نور تابانده می‌شود. بدین ترتیب محتویات فیلم بر روی ورقه‌های زینک منعکس یا کپی می‌شود. در این مرحله نیز برای هر رنگ یک زینک گرفته خواهد شد.(برای کار چهار رنگ، چهار زینک)

7-زینک به چاپخانه منتقل می‌شود و اپراتور زینک را به ماشین چاپ می‌بندد. ماشین‌های چاپ چهار رنگ اداری چهار مخزن رنگ هستند که هر زینک از یک رنگ تغذیه می‌کند. در دستگاه‌های چاپ علاوه بر زینک ها کاغذهای سفید نیز قرار دارند. ماشین برای چاپ فرم، چهار بار رنگ را روی آن منتقل می‌کند تا کار چهار رنگ چاپ شود. این کاغذها به تعداد موردنظر شما چاپ می‌شوند. عمدتاً 1000 برگ به بالا چون چاپخانه‌ها برای هر نوبت چاپ هزینه 5000 برگ را دریافت می‌کنند.

چاپ کتاب، بروشور و...

 

8- اگر فرم چاپ شده کاغذی باشد به مرحله برش فرستاده می‌شود.

9- اگر کار مقوای گلاسه باشد یک یا دو مرحله دیگر را باید طی کند.

10- اگر در فرم طرحی با کادر خاصی داشته باشیم مثلاً کادر منحنی یا شکسته برای جعبه یا هر چیز دیگر، در این مرحله یک برگ از فرم چاپ‌شده را با قالب‌گیری برده و از روی آن قالب تهیه می‌کنند.


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

ایده های خلاقانه و کاربردی برای بسته بندی دونات
ایده های خلاقانه و کاربردی برای بسته بندی دونات

بسته ‌بندی دونات یک جزء مهم و اساسی در صنعت خوراکی‌هاست که تاثیر بسزایی بر جلب‌توجه مشتریان و حفظ کیفیت محصول دارد. بسته ‌بندی دونات به‌طورکلی باید...

مطالعه مقاله
نحوه انتخاب بسته بندی مناسب محصول
نحوه انتخاب بسته بندی مناسب محصول

انتخاب بسته ‌بندی مناسب برای محصولات بسیار مهم است و باید به عوامل مختلفی توجه شود. در این مقاله توضیحاتی دراین‌خصوص آورده شده است...

مطالعه مقاله
چگونه هزینه های بسته بندی و حمل و نقل را کاهش دهیم؟
چگونه هزینه های بسته بندی و حمل و نقل را کاهش دهیم؟

کاهش هزینه‌های بسته‌ بندی و حمل‌ونقل یکی از راه‌های مهم برای بهبود کارایی و سودآوری کسب‌وکارها است. در این راستا، می‌توانید از...

مطالعه مقاله