تکنیک های طراحی خلاقانه لوگوهای دوحرفی

تورنگ / 15 شهریور 1396

لوگوهای مبتنی بر حروف در مقایسه با دیگر سبک‌های طراحی لوگو مزایای منحصربه‌فردی دارند. ترکیب حروف چاپی تحت عنوان اجزای بصری می تواندهمانند قدم زنی روی طناب نازکی باشد، مخصوصاً زمانی که تمایل دارید با لوگو، کل برند خود را معرفی کنید. اگر در طراحی لوگوها حرف پایه را بسازید، به تصاویر متعارف شباهت بسیاری پیدا می‌کنند و نمی‌توانند مستقیماً با مخاطب ارتباط برقرار کنند ولی اگر هم حروف خیلی ساده باشند، بر مخاطب تأثیر بصری نخواهند گذاشت. در این بخش از مقاله به معرفی مجموعه جامعی از روش‌ها و تکنیک‌های طراحی لوگوهای دوحرفی می‌پردازیم.

خطوط عرضی صلیبی میانی: ازآنجایی که خطوط متقاطع با یکی از حروف متقاطع هستند، تقاطع میانی کمی فریبنده خواهد بود. با استفاده از تغییر رنگ‌ها یا با ایجاد فضاهای سفید، حروف را از هم تفکیک کنید. دوست دارید که تک‌تک حروف خوانا باشد، خطوط متقاطع را باید به هم متصل کنید، نه اینکه آن‌ها را کاملاً به چیز متفاوتی تبدیل کنید.

طراحی لوگو

حروف کوچک متقاطع: برای ایجاد خطوط پیوندی با استفاده از خطوط متقاطع حروف کوچک فرصت‌های زیادی ندارید، به خاطر اینکه فقط چند حرف استروک های افقی روبه پایینی دارند. باوجوداین، اگر از سان سریف استفاده می‌کنید، می‌توانید سان سریف را برای ایجاد حروف متقاطع بکشید. حروف همیشه باید قدری نسبت به دیگری متمایز باشد.

حروف متقاطع در سطوح مختلف: لزومی ندارد که حروف درهمان حاشیه افقی همانند دیگری مرتب شوند. جایگذاری آن‌ها در سطوح مختلف می‌تواند فرصت‌های جدیدی را برای اتصال حروف متقاطع ایجاد کند. این روش طراحی مخصوصاً نزد تیم‌های ورزشی و دانشگاه‌ها رواج و محبوبیت بسیاری دارد.

صاف‌سازی خطوط منحنی: اتصال حروف خمیده به حروف صاف و مستقیم می‌تواند خیلی سخت دردسرآفرین باشد. برای اصلاح این قضیه، گاهی اوقات ناچارمی‌شوید که خطوط منحنی را کنار بگذارید. فقط مراقب باشید که کدام حروف را صاف می‌سازید. مثلاً می‌توان هردو انتهای بالایی و پایینی حرف C را صاف و مستقیم نمود یا به حرف دیگری متصل کرد ولی در مورد حرف G، شما تنها می‌توانید طرف انتهایی بالای این حرف را صاف کنید وگرنه با صاف کردن انتهای پایینی این حرف، شکل اصلی آن از بین می‌رود.

حذف و برش: گاهی اوقات هنگام کار با دو حرف در طراحی لوگوهای مبتنی بر حروف نباید حتماً چیزی را اضافه کرد، بلکه باید عنصری را حذف نمایید تا آن‌ها را به هم نزدیک نمایید.

حذف استروک ها: گاهی اوقات بهتراست که حروف را درجایی باهم ترکیب کنید که استروک یکی از آن‌ها در نقطه اتصال حذف شود. فقط بعد از حذف استروک مطمئن شوید که حروف خوانا هستند. این روش به نظر می‌رسد که روی شکل حروفی که استروک های باریکی دارند، بهترین تأثیر را ارائه می‌دهند. این کار روی حروف ضخیم‌تر، طراحی را عجیب جلوه می‌دهد و انگار لوگو چیزی کم دارد.

تکنیک های طراحی لوگو

حذف قسمت‌هایی از دو حرف: در استفاده از ابزار برش (crop) نترسید و در صورت نیاز، نشان حرفی خود را جدا کنید. گاهی اوقات اگر بجای حذف یک قسمت از یک حرف، همه حروف را به یک میزان برش دهید، مخاطب به آسانی می‌تواند جاهای خالی را در تصور خود پر کند. با این کار می‌توانید حروفی که وزن بصری یکسانی ندارند را با کراپ کردن بازوها، استروکها یا اتصال‌های میان حروف دست‌نویس به‌خوبی پنهان کنید و توازنی را میان آن‌ها ایجاد نمایید.

دست‌کاری فضای منفی موجود: زمانی که در حروف به مقدار زیادی از فضای سفید داخلی مانند O یا D استفاده می‌کنید، می‌توانید آن فضای سفید را به حرف دیگری تغییر شکل دهید. به‌منظور درآوردن چنین طرحی باید کمی زمان اختصاص دهید. اطمینان حاصل کنید که حرف فضای سفیدی تقریباً همان مقدار فضای سفید موجود را پر کند، در غیر این صورت حرف پیش‌زمینه مرئی نخواهد بود. به‌طور مثال، عدم موفقیت در پر کردن فضای سفید مناسب در حرف O موجب می‌شود که آن را تنها مانند یک دایره مشاهده کنیم.

خط صاف: زمانی که حروف نسبت به دیگری در مکان درستی قرار نگرفته باشند، خط صافی را از میان فضای منفی آن‌ها عبور دهید و آن‌ها را به هم متصل کنید. این خط اضافی داخل حروف به مخاطب ایده واضح‌تری می‌دهد که یک حرف کی تمام می‌شود و کجا حرف دیگری شروع می‌شود.


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)
zohreh،

مقاله آموزنده و خوبیه، ولی کاش به جای نمونه لوگو های لاتین از نمونه لوگوهای فارسی استفاده می کردید


در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

ایده های بسته بندی فینگرفود
ایده های بسته بندی فینگرفود

بسته ‌بندی فینگر فود، به دلیل ماهیت منحصربه‌فرد و مصرف آسان آن‌ها، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این نوع بسته ‌بندی باید طوری طراحی شود که...

مطالعه مقاله
آموزش انواع مراحل پاک کردن چاپ سیلک
آموزش انواع مراحل پاک کردن چاپ سیلک

چاپ سیلک که به آن چاپ صفحه نیز گفته می‌شود، روشی است که از یک مش یا الگو برای انتقال جوهر به روی سطح استفاده می‌کند. جوهرهای مورداستفاده می‌توانند...

مطالعه مقاله
چاپ چهار رنگ چیست؟ (بررسی معایب و مزایای آن)
چاپ چهار رنگ چیست؟ (بررسی معایب و مزایای آن)

روند چاپ چهار رنگ با تقسیم تصویر اصلی به چهار رنگ جداگانه آغاز می‌شود. سپس، برای هر رنگ، یک صفحه یا سیلندر چاپ جداگانه ساخته می‌شود. در طی فرایند چاپ...

مطالعه مقاله