همه چیز درباره برنج

تورنگ / 9 شهریور 1396

برنج جز مهم‌ترین غلات است که به‌عنوان غذای اصلی نیمی از جمعیت جهان شناخته‌شده است. تحقیقات باستان شناسان نشان داده است که برنج در دره رودخانه یانگ تسه چین سرچشمه گرفته است. پیشینه کاشت برنج در ایران پس از تسلط اعراب به ایران هست و شواهد و قراین و تحقیقات به‌عمل‌آمده این‌گونه هست که در دوره ساسانیان برنج‌کاری وجود نداشته است. برنج ایرانی گونه‌های متفاوتی دارد که می‌توان به گونه برنج گرده، برنج دابو، برنج طارم و برنج صدری اشاره کرد. تحقیقات نشان داده است میزان کشت برنج در ایران به‌ویژه در استان‌های شمالی کشور مانند گیلان و گلستان و استان خوزستان تاریخچه طولانی دارد و در زمان هخامنشیان نیز رواج داشته است. این گیاه در ایران نقش اساسی در تأمین غذای اصلی مردم کشور داشته و به غذایی عمومی و ملی تبدیل‌شده است.

کشت برنج به دو صورت روش مستقیم و نشا انجام می‌شود که در روش مستقیم بذر را مستقیماً داخل خاک می‌کارند و در روش نشا بذر خیس شده را داخل زمین مخصوص به نام خزانه کاشته و سپس نشای به‌دست‌آمده را به زمین اصلی انتقال می‌دهند.

 

بسته بندی برنج

 

همچنین برای کاشت برنج شرایطی باید مهیا گردد:

دمای مناسب

نور کافی

رطوبت

آب، که نسبت به سایر غلات برای برنج بیشتر مورد نیاز است و 80 درصد آب مورد نیاز برای کشت برنج از طریق آب باران تأمین می‌شود.

خاک مناسب که بهترین خاک برای کشت برنج خاک رسی می‌باشد. غالباً برنج‌های معطر در خاک‌های رسی – شنی و مناطق پرباران کشت می‌شود.

بیماری‌ها و آفات برنج:

مهم‌ترین و مخرب‌ترین بیماری این گیاه بلاست ساقه برنج نام دارد و نوعی بیماری قارچی می‌باشد.

زمان برداشت برنج:

با توجه به دمای هوا از ماه‌های مرداد و شهریور شروع می‌شود و تا اواخر آبان و یا اوایل آذر ادامه دارد.

برنج به اشکال مختلف چون آبکشی و کته پخت می‌شود که رعایت بعضی از نکات می‌تواند در طبخ بهتر این دانه سفید کمک کند:

- برنج چند ساعت قبل از پخت خیس شود و به آن مقداری نمک اضافه شود چون نمک پخت بهتری به برنج خواهد داد.

- برای طبخ بهتر این دانه سفید حتی‌الامکان از برنج تازه برداشت‌شده همان سال استفاده نشود و اگر کهنه‌تر باشد کیفیت بهتری خواهد داشت.

- برای سفیدتر شدن برنج هنگام جوشیدن می‌توان به آب در حال جوش کمی آب‌لیمو یا سرکه اضافه کرد.

- برای بهتر قد کشیدن برنج کمی روغن به برنج در حال جوشیدن اضافه کرد و یا طبق تجربیات دوستان عزیزم در پایان کار هنگام آبکش کردن کمی یخ داخل برنج ریخته شود.

برنج ایرانی

 

خواص برنج:

برنج به‌عنوان یک دارو در طب سنتی ایران نیز مطرح هست. این گیاه منبع غنی از ویتامین، کلسیم، فیبر و آهن می‌باشد. خوردن برنج برای افرادی که از فشارخون بالا رنج می‌برند مفید می‌باشد و از دیگر فواید آن می‌توان به تثبیت سطح قند خون و مراقبت‌های پوستی اشاره کرد.

مصرف برنج سفید بسیار شایع‌تر از انواع دیگر برنج مانند برنج قهوه‌ای می‌باشد. در صورتی که خوردن برنج قهوه‌ای به‌جای برنج سفید توصیه فراوان می‌شود چون این نوع برنج به کاهش دیابت نوع دوم کمک می‌کند. اگر خوردن برنج برایتان لذت‌بخش است و آن را دوست دارید سعی کنید. اشکال دیگران را نیز امتحان کنید. هم‌چنین خیلی خوب است در مورد نوع برنجی که می‌خورید و سالم بودن آن اطمینان کافی داشته باشید.


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

انتخاب بهترین کیسه برای بسته بندی برنج
انتخاب بهترین کیسه برای بسته بندی برنج

برای بسته بندی برنج باید یکسری نکات مهم را مدنظر قرار دهید تا با توجه به نیاز خود بهترین کیسه برنج را انتخاب نمایید.

مطالعه مقاله
کیسه و گونی مصالح ساختمانی
کیسه و گونی مصالح ساختمانی

فروش انواع کیسه و گونی مصالح ساختمانی در شرکت تورنگ، اولین تولید کننده انواع کیسه در ایران. جهت مشاهده نمونه کارهای کیسه و گونی مصالح ساختمانی و مشاهده توضیحات کلیک کنید.

مطالعه مقاله
تولید و چاپ کیسه بسته بندی نمک
تولید و چاپ کیسه بسته بندی نمک

تولید، طراحی و چاپ کیسه نمک در مجموعه تورنگ، اولین کارخانه تولید و چاپ کیسه در ایران. جهت مشاهده نمونه کارهای کیسه و گونی نمک و مشاهده توضیحات کلیک کنید.

مطالعه مقاله