کاغذ کاهی، کاغذی تجدیدپذیر

تورنگ / 30 مرداد 1396

کاغذ کاهی یا کاغذ روزنامه یا کاغذ ساندویچی کاغذی است که از تفاله چوب و بدون استفاده از عملیات مکانیکی ساخته می‌شود. این کاغذها در برابر نور مقاومت پایینی دارد و لطیف و شکننده است، به همین دلیل دارای قیمت ارزان‌تر نسبت به سایر کاغذها است.

گاهی ممکن است کاغذ کاهی یا همان کاغذ ساندویچی را از خمیر اولیه چوب تولید کنند که معمولاً گرماژ 42-48 گرم است و رنگ آن سایه‌روشن و دارای سطحی است که اجازه می‌دهد چاپ روی آن با وضوح بهتر و بیشتر نسبت به کاغذهای روزنامه دیگر انجام شود. عرض دستگاه‌های تولیدکننده این کاغذ حدوداً 1575 تا 1760 میلی‌متر هست.

این کاغذ همان‌طور که از نام آن پیداست کاغذی است که مخصوص روزنامه است. سفید است. سطح مسطح آن قدرت جذب بالایی دارد و معمولاً برای چاپ روزنامه از ماشین افست رول استفاده می‌شود.

کاغذ کاهی برای کارهای هنری سریع ولی درعین‌حال موقتی استفاده می‌شود. این کاغذ برای استفاده در طراحی‌های خام و اولیه بزرگ و همچنین طراحی‌های موقتی که با مداد شمعی و یا مداد زغالی انجام می‌شود، استفاده می‌شود.

خرید اینترنتی کاغذ کاهی

کاغذ کاهی

 

کاغذهای روزنامه یا همان کاغذهای کاهی به‌صورت دفترچه یا در سایزهای مختلف دیگر در بازار عرضه می‌شوند و رنگ آن معمولاً فیلی رنگ است ولی ممکن است به‌صورت رنگی هم تولید شود. از ویژگی‌های این کاغذ می‌توان به مقاومت مناسب آن در زمان چاپ و کشش سطحی مناسب آن اشاره کرد.

موارد استفاده دیگری از کاغذ کاهی یا همان کاغذ ساندویچی می‌توان به آن اشاره کرد در صنعت غذایی است. این کاغذها در اکثر موقع برای استفاده به‌عنوان دور پیچ ساندویچ و همبرگر و یا به‌عنوان سینگل زیر پیتزا استفاده می‌شود. کاغذ ساندویچی با توجه به قدرت جذبی که دارد و در بالا به آن اشاره شد قدرت جذب انواع سس‌ها و روغن‌های فست فود را دارا است. و بنابراین طرفداران زیادی درزمینهٔ فست فود دارد. همچنین اکثر رستوران‌داران و یا آشپزخانه‌های از کاغذ کاهی به‌عنوان دم کش روی برنج استفاده می‌کنند.

از کاغذ کاهی همچنین می‌توان در خیاطی به‌عنوان کاغذ الگو استفاده کرد که اکثراً به دلیل قیمت مناسب و همچنین اندازه مناسب برای کشیدن انواع الگوها مورد استقبال زیادی از سوی خیاطان قرار می‌گیرد.

*طبق آمار به‌دست‌آمده در کشور کاغذ کاهی مورداستفاده در ایران 45 تا 8/48 گرم بر مترمربع است که در کشورهای پیشرفته 42 گرم بر مترمربع است. همچنین این کاغذ از دو منبع تولید می‌شود که یکی بازیافت کاغذ و دیگری استفاده از ضایعات کارخانه‌های صنایع چوب. ولی اکثر کشورهای تولیدکننده تمایل به بازیافت کاغذ دارند تا استفاده از چوب.

 

کاغذ

 

با توجه به اینکه کارخانه چوب و کاغذ مازندران تنها تولیدکننده کاغذ روزنامه در ایران است. منبع استفاده برای تولید این نوع از کاغذ معمولاً استفاده از چوب است. که درگذشته بیشتر از جنگل‌های کشور برای تولید استفاده می‌کردند و واردات بسیار کم بود. اما اکنون به دلیل محدودیت‌هایی که در راستای بهره‌برداری از جنگل‌ها گذاشته‌شده است بسیاری از مواد اولیه مانند چوب از طریق واردات تأمین می‌شود. با توجه به اینکه دستگاه‌های تولیدکننده این کاغذ در ایران بسیار قدیمی بوده و نمی‌توان کیفیت کاغذ امروز را از این دستگاه‌ها تولید کرد بنابراین بیشتر این کاغذ از طریق واردات از کشورهای دیگر تأمین می‌شود.

در صورت نیاز به خرید کاغذ کاهی و اطلاع از قیمت به روز کاغذ کاهی می‌توانید به صفحه  خرید کاغذ کاهی در سایت تورنگ مراجعه نمایید.


نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)
hannah،

مطلب مفیدی بود. ممنونم


در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)
مهندس،

سلام تشکر لطفاً عکس باحجاب خانم سعادت رو روی سایت بگذارید و این عکس ک موهاشون بیرونه بردارید.ممنون


در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

ضد عفونی و تمیز کردن قفس پرنده
ضد عفونی و تمیز کردن قفس پرنده

ضد عفونی و تمیز کردن قفس پرنده گان مخصوصا پرنده گانی مانند قناری، جوجه عروس هلندی و طوطی به طور مرتب ضروری است.

مطالعه مقاله
آموزش ساخت سبد مقوایی رنگی
آموزش ساخت سبد مقوایی رنگی

سبد ها در خانه استفاده های کاربردی و تزئینی زیادی دارند. شما می‌توانید در سبد میوه بچینید، گل و گیاه پرورش دهید یا لوازم خانگی مثل کاموا...

مطالعه مقاله
سریع ترین روش چاپ روی چوب در خانه با بهترین کیفیت
سریع ترین روش چاپ روی چوب در خانه با بهترین کیفیت

آیا می دانستید چاپ عکس روی چوب در خانه کمتر از یک ساعت ممکن است؟ وسایل مورد نیاز این روش چاپ روی چوب تنها کاغذ مومی و پرینتر جوهری خانگی است.

مطالعه مقاله