تاریخچه کاپ کیک

تورنگ / 24 اردیبهشت 1396

کاپ کیک نوعی کیک کوچک است که در قالب های فویلی، کاغذی و یا فنجان پخته شده و برای یک نفر سرو می‌شود و به خاطر اندازه و نوع قالب آن اصطلاحا به آن کیک فنجانی نیز می‌گویند.

تاریخچه پخت کاپ کیک شاید به سال های خیلی دور، حدود سال 1796 بر می‌گردد. سند این موضوع کتاب American Cookery، است که در آن به جمله "پخت کیکی نرم و سبک در فنجان های کوچک..." اشاره شده است. اولین رسپی کاپ کیک نیز در کتاب آشپزی امریکایی که توسط خانم Eliza Leslie نوشته شده آورده اند که تاریخ چاپ این کتاب به سال 1828 مربوط می‌شود.

جالب است بدانید در گذشته معنی دو کلمه Cup cake و Cupcake متفاوت بود. چون در گذشته از برخی ظرف های سفالی برای پخت کیک استفاده می کردند و اسمی که به کیک می دادند در واقع اسم همان ظرفی بود که مورد استفاده قرار می‌گرفت. اما امروزه به هر کیک کوچکی که به اندازه فنجان باشد کاپ کیک می‌گویند.  

کاغذ کاپ کیک

 

اغلب این کیک ها در قالب هایی به شکل و اندازه فنجان پخته می‌شود که برای خارج کردن کیک از این قالب ها قبل از ریختن مواد در قالب از یک پوسته ی خارجی استفاده می‌شود. این پوشش معمولا از جنس آلومینیوم بسیار نازک یا کاغذ کیک فنجانی است که با استفاده از آن می توان بعد از پخت کیک فنجانی آن را به سادگی از ظرف جدا کرد. علاوه بر این استفاده از کاغذ کاپ کیک بسیار بهداشتی و استاندارد بوده و از انتقال میکروب های احتمالی به مواد کیک جلوگیری می کند.

جنس کاغذی که به عنوان کاغذ کاپ کیک از آن استفاده می‌شود کاغذ مومی است که یک پوشش بسیار نازک است که موقع پخت کیک نمی سوزد.
از کاغذ مومی که برای قالب کیک فنجانی استفاده می‌شود؛ در اندازه های مختلف برای مواردی مثل کاغذ سوپر کیک، کاغذ کیک دانش آموزی، کاغذ کیک یزدی، کاغذ کیک اصفهانی، کاغذ کیک صبحانه و عصرانه و کاغذ حلوا نیز استفاده می‌شود.

برای داشتن کاپ کیک های زیبا تر می توانید طرح دلخواه و یا لوگو و برند خود را روی کاغذ کیک فنجانی چاپ کنید تا علاوه بر تبلیغات خاص برای برندتان، کیک ها را با پوشش و بسته بندی زیباتری ارائه دهید.

نظرات و پرسش و پاسخ

نظر و یا پرسش خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید.
در صورت تمایل شماره خود را وارد کنید تا بعد از پاسخ از طریق پیامک به شما اطلاع دهیم. (این شماره به دیگران نمایش داده نمی‌شود)

مقالات مرتبط

طرز پخت شیرینی پونچیک
طرز پخت شیرینی پونچیک

شیرینی پونچیک از جمله شیرینی های محبوب و شناخته شده در ایران است و در این مقاله قصد داریم تا به معرفی و طرز پخت این گونه ی شیرینی بپردازیم...

مطالعه مقاله
درباره ی کارکرد و استفاده های کاپ کیک یا مافین
درباره ی کارکرد و استفاده های کاپ کیک یا مافین

در این مطلب قصد داریم به بررسی کاربرد کاپ کیک برای خوراکی های دیگر بپردازیم تا مصرف کننده را نسبت به دیگر مصارف کاپ کیک آگاه سازیم...

مطالعه مقاله
کاپ کیک و مورد مصرف آن
کاپ کیک و مورد مصرف آن

کاپ کیک در مراسم ها، جشن ها، شادی ها و البته غم و ناراحتی ها، کاربرد ویژه ای دارد. در این مطلب سعی داریم تا به معرفی و تحلیل کاربرد های مختلف کاپ کیک و مافین بپردازیم.

مطالعه مقاله